

Fransız İdare Hukukunda Yapılan Reform Bağlamında Zımni Kabul Müessesesi
162
müş olan bu kurala yine düzenleyici işlem tesis etmek suretiyle istisna
getirilebileceğine hükmeden Conseil d’Etat, 14 Şubat 2001 tarihinde
vermiş olduğu kararla
18
içtihadını değiştirmiş ve zımni reddin huku-
kun genel ilkelerinden biri olduğu sonucuna varmıştır.
2000 yılında çıkarılan bir yasanın
19
21. maddesi, dört aylık zımni
ret süresini iki aya indirmiştir. Bu maddeye göre, zımni kabul rejimi-
nin öngörüldüğü haller hariç olmak üzere, idarenin iki aydan fazla
sessiz kalması halinde, zımni ret kararı doğmaktadır. Ancak, başvuru
usulünün karmaşıklığı ve aciliyetinin gerektirmesi durumunda, Da-
nıştay incelemesinden geçirilen kararnameler ile farklı bir süre öngö-
rülür.
Zımni ret kurumu ayrıca Fransız İdari YargılamaUsulüKodu’nun
20
R. 421-2 maddesinde de öngörülmüştür. Bu hükme göre, aksine yasal
ve düzenleyici hüküm bulunmadıkça, yetkili idari makama yapılan
talep üzerine, bu makamın iki aydan fazla sessiz kalması zımni ret
kararı doğurmaktadır.
Her hukuk kuralının bir istisnası olduğu gibi, zımni ret kuralı da
Fransız idare hukukunda mutlak şekilde uygulanan bir hukuk kuralı
değildi. Zımni reddin temelinde yatan anlayışın bazı alanlarda zama-
nın ihtiyaçlarını karşılayamaması, vatandaşların idare ile olan ilişkile-
rinde haklarının korunması ve iyileştirilmesi gibi birtakım sebepler-
den ötürü yerindeliği sorgulanmaya başlanan zımni ret kuralına bazı
istisnalar getirilmiştir.
B.Zımni Red Kuralının İstisnaları
Belirtildiği gibi, zımni ret Fransız idare hukukunda mutlak olarak
uygulanmamaktaydı. Değişen zaman içinde, gerek idare hukukunda
yaşanan dönüşüm sonucu bireyin idare karşısında sahip olduğu hak
ve özgürlüklerinin korunması ve iyileştirilmesi düşüncesinden
21
ge-
18
CE, 14 février 2001, Ministre de l’emploi et de la solidarité, req. n
°
202830, Rec. CE,
p. 793.
19
12 Nisan 2000 tarih ve 2000-321 sayılı Vatandaşların İdare İle Olan İlişkilerinde
Sahip Olduğu Haklara İlişkin Yasa (La loi DCRA du 12 avril 2000).
20
Code de justice administrative (Fransız İdari Yargılama Kodu).
21
Halit Uyanık, “Türk İdare Hukukunda Zımni Red ve Zımni Kabul Müesseseleri
Üzerine Değerlendirmeler”,
İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası,
Cilt 72,
Sayı 1, 2014, s. 687.