Previous Page  174 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 174 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Mustafa Emre ŞAHİN

173

1) Bireysel bir kararın tesis edilmesine yönelik olmayan başvurular-

da.

2) Kanunda veya düzenleyici işlemde öngörülen bir prosedüre tabi

olmayan başvurularda veya idari davaya konu olabilecek bir idari

işlem hakkındaki itiraz veya şikâyet durumlarında.

3) Kararname ile istisna tutulan sosyal güvenlik alanına ilişkin ta-

lepler hariç, finansal nitelikteki taleplerde.

4) Ayrıntısı Danıştay incelemesinden geçirilecek kararnamede belir-

tilmek üzere, Fransa’nın uluslararası ve Avrupa Birliği kapsamın-

daki yükümlülüklerine, milli güvenliğin korunmasına, anayasal

değerdeki ilkelerin ve özgürlüklerin korunmasına ve kamu düze-

ninin korunmasına aykırılık teşkil edecek nitelikteki başvurular-

da.

5) İdare ve kamu personeli arasındaki ilişkilere ilişkin başvurularda

idarenin iki ay boyunca sessiz kalması başvurunun reddedilmesi

sonucunu doğuracaktır.

Görüldüğü gibi, kanunda beş bent halinde sayılan istisnalar kap-

samına giren bir talebin varlığı halinde, idarenin iki ay boyunca sus-

ması söz konusu talebin reddedilmesi anlamına gelecektir. Denilebilir

ki, zımni reddin uygulanmaya devam edeceği bu istisnai haller, idare

edilenlerin idareye yapmış oldukları başvuruların büyük bir kısmı-

nı oluşturmaktadır. Dolayısıyla, söz konusu istisnalar zımni kabulün

uygulanacağı halleri büyük ölçüde sınırlandırmıştır. O kadar ki artık

teoride zımni kabulün asıl kural olduğu ileri sürülebilirse de, uygula-

mada hala istisnai nitelikte olduğu söylenebilir.

50

Yasa’nın 21. maddesinde sayılan istisnalar

51

bakımından bir sınıf-

landırma yapmak gerekirse, bazı istisnalar kanun koyucu tarafından

direkt olarak belirlenmiştir. Bazıları kanun üstü normlar nedeniyle

50

Hélène Pauliat, “Le silence gardé par l’administration vaut acceptation : un prin-

cipe en trompe-l’œil ?”, La Semaine Juridique Administrations et Collectivités ter-

ritoriales, n° 38, 16 Septembre 2013, p. 737.

51

Zımni kabul prensibine getirilen tüm bu istisnaları belirlemek için Başbakanlığın

talebi üzerine Conseil d’Etat bir çalışma hazırlamıştır. Bkz. Conseil d’Etat, L’ap-

plication du nouveau principe « silence de l’administration vaut acceptation », La

documentation française, juin 2014.