Previous Page  169 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 169 / 437 Next Page
Page Background

Fransız İdare Hukukunda Yapılan Reform Bağlamında Zımni Kabul Müessesesi

168

neğin, üniversite birinci sınıfa yapılan kayıtlar, meslek kuruluşlarının

listelerine yapılan kayıtlar, spor derneklerinin aldığı izinler vb.

Her ne kadar 21. maddenin ilk fıkrasından zımni kabulün genel

kural olarak öngörüldüğü izlenimi edinilse de, maddenin devamında

söz konusu listenin yayınlanmasının öngörülmesi, zımni kabul kura-

lının aslında sistematik olarak genel bir uygulama alanına sahip olup

olmadığı hakkında soru işaretleri oluşturmaktadır. Kanun koyucu ta-

rafından neden bir liste yayınlanmasının öngörülüp o listede sayılan

durumların zımni kabule tabi tutulduğu merak konusudur.

38

Diğer bir

deyişle, mademki zımni kabul kurumu zımni reddin yerini alarak ar-

tık Fransız idare hukukunda bir genel kaide haline gelmiştir, o halde

neden bu genel kaidenin kapsamına giren haller bir liste halinde sa-

yılmaktadır? Kural kapsamına giren hallerin değil de, kural kapsamı

dışında kalan istisnaların sayılması, genel kural koyma metodu açısın-

dan daha uygun değil midir? Bu hususta, söz konusu kanun maddesi

kendi içinde çelişir görünmektedir. Sonuç olarak, birisi zımni kabul

kapsamına giren halleri sayan bir liste ve diğeri kanun ve yönetme-

liklerle öngörülen istisnaları içeren bir liste olmak üzere iki listenin

varlığının, vatandaşlar açısından durumu basitleştirmekten çok kar-

maşıklaştırdığı söylenebilir.

39

Fransız idare hukukunda 2013 tarihli Yasa ile kabul edilen zımni

kabul reformunun çeşitli açılardan incelenmesi mümkündür.

1. Talep

Öncelikle, zımni kabul kararı doğabilmesi için idareye yöneltilmiş

bir talep olmalıdır. Ayrıca talep, yetkili idari makama yöneltilmeli-

dir.

40

2000 tarihli yasanın 20. maddesinin ilk fıkrası uyarınca, “

Yetkisiz

makama başvurulması halinde, yetkisiz makam dosyayı yetkili idari makama

zımni kabul kapsamına giren durumları içereceği belirtilmiştir. Bkz. Débats parle-

mentaires, Sénat, séance 13 juill. 2013.

38

Damien Dutrieux, “« Silence vaut accord » : une simplification particulièrement

complexe », La Semaine Juridique Notariale et Immobilière, n° 48, 28 Novembre

2014, p. 1342.

39

Vincent de Briant, “Le silence éloquent de l’administration”, AJCT 2015, p. 68.

40

René Chapus, Droit administratif général, Tome 1, Montchrestien, Paris, 2001,

15

e

édition, p. 509 ; Bahtiyar Akyılmaz, Murat Sezginer, Cemil Kaya, Türk İdare

Hukuku, SeçkinYayıncılık, 2014, s. 397.