Previous Page  175 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 175 / 437 Next Page
Page Background

Fransız İdare Hukukunda Yapılan Reform Bağlamında Zımni Kabul Müessesesi

174

öngörülmüş ve ayrıntısı Danıştay incelemesinden geçirilecek kararna-

meler tarafından düzenlenmiştir. Bazıları da idarenin takdirine bıra-

kılmıştır.

1. Kanunun doğrudan düzenlediği istisnalar

a. Bireysel bir kararın tesis edilmesine yönelik olmayan başvu-

rular

Negatif şekilde tanımlanan bu istisna, bireysel bir karar alınma-

sı sonucunu doğurmayacak başvurularda idarenin sessiz kalmasının

başvurunun zımnen reddi anlamına geleceğini belirtmektedir. Örnek

vermek gerekirse, kamulaştırma usulünde alınan kamu yararı kara-

52

, ne bireysel ne de düzenleyici işlem olduğu için, kamu yararı kararı

alınmasına yönelik talepler zımni ret kuralına tabidirler. Yine, bir dü-

zenleyici işlemin değiştirilmesi, geri alınması veya kaldırılması talep-

leri bakımından da, bu talepler sonucunda tesis edilecek karar bireysel

bir karar olmadığı için, zımni kabul uygulanmayacaktır. Dolayısıyla,

bireysel bir talep sonucu sırf idarenin gecikmesi nedeniyle genel, kişi-

sel olmayan ve soyut nitelikli düzenleyici işlemler değiştirilemez, kal-

dırılamaz veya geri alınamaz.

Bu istisnanın mefhum-u muhalifinden çıkan sonuca göre, birey-

sel bir karar alınması sonucunu doğuracak taleplere ise zımni kabul

uygulanacaktır. Bireysel işlemler, muhatapları ismen belirlenmiş ve

kişisel haklar yaratmaya elverişli işlemlerdir.

53

Örneğin, üniversite bi-

rinci sınıfa kayıt olmak isteyen bir öğrenci, idareden ilgili mevzuatta

belirtilen sürede cevap alamazsa, üniversiteye kaydolmuş sayılacaktır.

Restoran işletmek isteyen bir kişi, idarenin başvurusuna cevap verme-

mesi durumunda, işletme iznini almış sayılacaktır.

b. Kanun veya düzenleyici işlemin öngördüğü bir prosedüre

tabi olmayan başvurular

Yine olumsuz olarak ifade edilen bu istisna ile kanun koyucunun

güttüğü amaç, idareyi fanteziye kaçan

54

, uydurma veya bir başvuru

52

Kamu yararı kararı, bireysel talep üzerine alınsa bile bireysel nitelikte bir karar

olmadığı için yeni düzenlemenin kapsamı dışında kalmaktadır.

53

Gözler, s.276-277; André de Laubadère, Jean-Claude Venezia, Yves Gaudemet,

Traité de Droit administratif, Tome 1, LGDJ, 13

e

édition, 1994, p. 544.

54

Didier Ribes, “Le nouveau principe « silence de l’administration vaut acceptation