Previous Page  176 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 176 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Mustafa Emre ŞAHİN

175

usulüne bağlı olmaksızın kişilerin kendiliğinden yapmış olduğu ta-

leplere karşı korumaktır. Zımni kabul kararı sadece kanun veya dü-

zenleyici işlemin öngördüğü bir başvuru prosedürü kapsamında

uygulanabilir. Diğer bir ifadeyle, idareye yapılacak talep ve talepte

bulunurken izlenecek usul, yasa veya düzenleyici hukuk kuralları

tarafından öngörülmelidir. Mesela, sıradan bir vatandaşın Paris’teki

Champs-Elysées (Şanzelize) Caddesinin isminin değiştirilerek kendi

isminin verilmesine yönelik talebi karşısında idarenin susması cad-

denin isminin değiştirilmesi sonucunu doğurmayacaktır, zira bu tür

bir talep kanun tarafından öngörülen cadde isimlerinin değiştirilmesi

usulüne uyulmadan yapılmıştır.

55

Kanun veya düzenleyici işlemin öngördüğü usule tabi olmayan

başvuru ifadesi ne anlama gelmektedir? Doktrinde, bu kavramın kap-

samının net olmadığı ve çerçevesinin mahkeme kararlarıyla şekille-

neceğinden söz edilmektedir. Kanunun öngördüğü “prosedür” ifadesi

dar yorumlanmamalıdır, buna karşılık bu istisnanın kapsamını aşırı

şekilde genişletmemek için, eğitim-öğretim kurumlarının veya ceza-

evi kurumlarının iç yönetmelikleri gibi geniş anlamda düzenleyici

işlemlerin öngördüğü prosedür kapsamındaki talepler istisna dışı tu-

tulmalı ve zımni kabul rejimine tabi olmalıdır.

56

c.

İ

dari davaya konu olabilecek bir idari işlem hakkındaki itiraz

veya şikâyet başvuruları

Bu ihtimalde, idari davaya konu olabilecek bir idari işlem veya ka-

rar mevcuttur. Zaten tesis edilmiş olan bu idari tasarruf ile ilgili ola-

rak, uyuşmazlık idari yargı mercilerinin önüne götürülmeden önce,

isteğe bağlı veya yapılması zorunlu olan idari başvurular ve şikâyetler

karşısında idarenin sessiz kalması zımni ret olarak kabul edilmekte-

dir.

57

Örneğin, bireysel idari işlemin geri alınması, kaldırılması, de-

ğiştirilmesi amacıyla aynı makama başvuru, üst makama başvuru,

zorunlu idari ön başvuru gibi hukuki başvuru olanakları bakımından

zımni kabul uygulanmayacaktır.

»”, AJDA 2014, p. 391.

55

Rollin, p. 2.

56

Ribes, p. 391.

57

CE, 5 février 2015, n° 372148. Conseil d’Etat yakın tarihli bu kararında, aynı ma-

kama veya üst makama yapılacak idari başvurular hakkında idarenin 2 ay sessiz

kalmasının zımni ret kararı doğuracağına karar vermiştir.