

TBB Dergisi 2016 (127)
Mustafa Emre ŞAHİN
177
a. Anayasal değerdeki ilkeler ve özgürlüklerin korunması
Anayasa’da öngörülen ilkeleri ve özgürlükleri ihlal eden talepler
karşısında idarenin susması zımni kabul kararı oluşturmaz. Bu istis-
nanın kanun tarafından öngörülmesinde Anayasa Konseyi ve Conseil
d’Etat’nın kararları önemli rol oynamıştır.
Anayasa Konseyi’nin 1995 tarihli bir kararına
58
göre, anayasal
ilke ve özgürlükleri ihlal etmemek şartıyla, kanun koyucu zımni ret
kuralına kanunla istisna getirebilir. Başka bir deyişle, Konsey kanun
koyucunun zımni ret kuralına istisna getirmesini anayasal ilke ve öz-
gürlüklerin ihlal edilmemesi şartına bağlamıştır. Konsey karara konu
olayda, video kameralı güvenlik sistemlerinin kurulmasına zımni ola-
rak izin veren bir yasal düzenlemeyi iptal etmiştir. Söz konusu sis-
temlerin kurulmasının anayasal ilkelerden olan seyahat özgürlüğü
ve özel hayatın gizliliği ilkesine karşı ağır bir tehdit oluşturduğundan
bahisle, bu sistemlerin kurulmasına yönelik talep karşısında idarenin
süresinde cevap vermemesinin zımni kabul kararı oluşturmayacağı;
bu sistemlerin ancak kamu idarelerinin açık izin vermesi halinde ku-
rulabileceği yönünde karar vermiştir.
Conseil d’Etat ise 2003 tarihli SIPPEREC kararında
59
, Anayasa
Konseyi ile aynı hukuki pozisyonu benimseyerek, anayasal ilke ve
özgürlüklere aykırı talepler bakımından zımni kabul kararının oluşa-
mayacağına karar vermiştir. Anayasal değeri haiz bir ilke olan kamu
mallarının korunması ilkesini dikkate alan Fransız Danıştayı, somut
olayda kara yollarının özel kişiler tarafından geçici işgaline ilişkin ta-
lepler karşısında idarenin susması halinde, işgal izninin zımnen veril-
miş sayılacağını öngören bir düzenleyici işlemi iptal etmiştir.
b. Kamu düzeninin ve milli güvenliğin korunması
Kamu düzeninin ve milli güvenliğin korunması gereği, zımni ka-
bul müessesesinin taşıdığı birtakım risklerden ötürü bazı alanlarda
istisnalar konulmasını zorunlu kılmıştır. Zımni kabul kurumuna geti-
rilen çoğu istisnanın dayanağını kamu düzeni kavramı oluşturmakta-
58
CC, 18 janvier 1995, n° 94-352 DC, Loi d’orientation et de programmation relative
à la sécurité (Güvenliğe
İlişkin
Programlama ve Yönlendirme Yasası).
59
CE, 21 mars 2003, Syndicat intercommunal de la périphérie de Paris pour l’électri-
cité et les réseaux (SIPPEREC),n° 189191.