

Fransız İdare Hukukunda Yapılan Reform Bağlamında Zımni Kabul Müessesesi
178
dır. Kamu düzenini ve milli güvenliği ihlal edecek nitelikteki talepler
karşısında idare tarafından zımni kabul kararı verilemez. Başka bir
ifadeyle, kamu düzeninin ve milli güvenliğin korunması gerekliliği
zımni kabul kuralının uygulanmasına engel teşkil etmektedir. Örne-
ğin, ateşli silah ruhsatları veya enerji içeceklerinin satışına yönelik izin
talepleri gibi klasik idari kolluk rejimi kapsamındaki talepler bu hu-
sustaki örnekleri oluşturmaktadır.
c. Fransa’nın uluslar arası ve Avrupa Birliği’nden doğan yüküm-
lülükleri
Bazı uluslar arası antlaşmalar veya Avrupa Birliği hukuku, zımni
kabul kuralına ilişkin istisnalar öngörebilir. Örneğin, Fransa’nın çevre
hukukuna ilişkin uluslararası hukuk ve AB hukukundan kaynakla-
nan yükümlülüklerini ihlal edecek talepler zımni kabul kararına konu
olamaz.
60
Şüphesiz, idareye yapılacak birçok talep, anayasal değerdeki ilke-
ler ve özgürlükler, kamu düzeni ve milli güvenlik gibi kavramların
kapsamına girebilir. Kanunda sayılan bu kavramların geniş şekilde
uygulanmaya müsait kavramlar oldukları göz önüne alındığında,
bunların kapsamının ne olacağı sorusu akla gelmektedir. Kanun ko-
yucu, bu istisnai hallerin ayrıntısının Danıştay incelemesinden geçi-
rilecek kararname ile düzenleneceğini öngörerek, idareye geniş bir
düzenleme yetkisi vermektedir. Doktrinde, idareye verilen bu geniş
yetkinin zımni kabul kuralının uygulama alanını kayda değer ölçüde
daralttığına dikkat çekilmektedir.
61
Söz konusu istisnai durumlara ilişkin olarak, 1 Kasım 2014 tarih-
li Resmi Gazete’de zımni kabul rejimine getirilen istisnaları belirten
42 kararname
62
yayınlanmıştır. Başbakanlık ve bakanlıklar tarafın-
dan hazırlanan bu kararnameler sadece zımni kabul kuralına değil,
aynı zamanda iki aylık genel zımni kabul süresine ilişkin istisnaları
da içermektedir. Yani, bazı kararnameler zımni kabul kuralının yeri-
ne zımni ret kuralının uygulanacağını, bazıları ise zımni kabul kuralı
uygulanmakla birlikte bu kararın iki aylık süreden farklı bir sürede
60
Ribes, p. 393.
61
Pauliat, p. 738.
62
Her bakanlığın üçer tane hazırladığı bu kararnameler, toplam 1686 istisnai hali
düzenlemektedir.