Previous Page  179 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 179 / 437 Next Page
Page Background

Fransız İdare Hukukunda Yapılan Reform Bağlamında Zımni Kabul Müessesesi

178

dır. Kamu düzenini ve milli güvenliği ihlal edecek nitelikteki talepler

karşısında idare tarafından zımni kabul kararı verilemez. Başka bir

ifadeyle, kamu düzeninin ve milli güvenliğin korunması gerekliliği

zımni kabul kuralının uygulanmasına engel teşkil etmektedir. Örne-

ğin, ateşli silah ruhsatları veya enerji içeceklerinin satışına yönelik izin

talepleri gibi klasik idari kolluk rejimi kapsamındaki talepler bu hu-

sustaki örnekleri oluşturmaktadır.

c. Fransa’nın uluslar arası ve Avrupa Birliği’nden doğan yüküm-

lülükleri

Bazı uluslar arası antlaşmalar veya Avrupa Birliği hukuku, zımni

kabul kuralına ilişkin istisnalar öngörebilir. Örneğin, Fransa’nın çevre

hukukuna ilişkin uluslararası hukuk ve AB hukukundan kaynakla-

nan yükümlülüklerini ihlal edecek talepler zımni kabul kararına konu

olamaz.

60

Şüphesiz, idareye yapılacak birçok talep, anayasal değerdeki ilke-

ler ve özgürlükler, kamu düzeni ve milli güvenlik gibi kavramların

kapsamına girebilir. Kanunda sayılan bu kavramların geniş şekilde

uygulanmaya müsait kavramlar oldukları göz önüne alındığında,

bunların kapsamının ne olacağı sorusu akla gelmektedir. Kanun ko-

yucu, bu istisnai hallerin ayrıntısının Danıştay incelemesinden geçi-

rilecek kararname ile düzenleneceğini öngörerek, idareye geniş bir

düzenleme yetkisi vermektedir. Doktrinde, idareye verilen bu geniş

yetkinin zımni kabul kuralının uygulama alanını kayda değer ölçüde

daralttığına dikkat çekilmektedir.

61

Söz konusu istisnai durumlara ilişkin olarak, 1 Kasım 2014 tarih-

li Resmi Gazete’de zımni kabul rejimine getirilen istisnaları belirten

42 kararname

62

yayınlanmıştır. Başbakanlık ve bakanlıklar tarafın-

dan hazırlanan bu kararnameler sadece zımni kabul kuralına değil,

aynı zamanda iki aylık genel zımni kabul süresine ilişkin istisnaları

da içermektedir. Yani, bazı kararnameler zımni kabul kuralının yeri-

ne zımni ret kuralının uygulanacağını, bazıları ise zımni kabul kuralı

uygulanmakla birlikte bu kararın iki aylık süreden farklı bir sürede

60

Ribes, p. 393.

61

Pauliat, p. 738.

62

Her bakanlığın üçer tane hazırladığı bu kararnameler, toplam 1686 istisnai hali

düzenlemektedir.