Previous Page  304 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 304 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Özgür OĞUZ / Özge DOĞAN

303

2.2. İdari Merciinin Başvurusuyla

İşçiler kanuna ya da sözleşmeye dayanan bir haklarının ihlal edil-

diği gerekçesiyle matbu bir şikâyet dilekçesiyle Çalışma ve İş Kurumu

İl Müdürlüğü’ne başvurabilirler. İş davalarının açılması idari mercile-

rin mahkemeye başvurusuyla da gerçekleşebilir. İdari merci kendisine

yapılan başvuruları öncelikle tarafları çağırarak sulh yoluyla çözüme

kavuşturmaya çalışır ancak yaptığı iş, yargılama niteliğinde olmadığı

için bağlayıcı değildir.

15

Taraflar idari mercie yapılan başvuru sonunda

sulh olsalar bile sonradan uyuşmazlığı mahkemeye taşıyabilirler.

İş Mahkemeleri Kanunu’nun 10. maddesine göre İş Kanunu’nun

uygulanması ile görevli olan idari merciler, kendilerine yapılan müra-

caatları 15 gün içinde idari yoldan neticelendiremedikleri ve iş mahke-

melerinin görevi içinde gördükleri takdirde bu hususa dair olan evrak

ve belgeleri yetkili iş mahkemesine tevdi ederler.

16

İdari merciiye mü-

racaatı sonlandırmak için 15 günlük kısa bir süre verilmesinin sebebi

zamanaşımı sonucu hak kayıplarının önüne geçebilmektir.

17

Çünkü

mahkeme, resen gün tayin ederek tarafları davet eder ve müracaat sa-

hibinin davacı olduğunu tespit ederek zabıtnameye imzasını aldıktan

sonra dava açılmış sayılır. Davanın açıldığı tarih idari merciin mah-

kemeye başvurduğu tarih değil, müracaat sahibinin davacı olduğunu

belirttiği ve bunun tutanakla belirlenip imzalandığı tarihtir.

18

Müraca-

at edenin davacı olduğu bu şekilde saptandıktan sonra mahkeme, da-

vacıya dava dilekçesini vermesi ve delilerini bildirmesi için 15 günlük

süre verir. Bu süre içinde dava dilekçesi verilmezse evrakların işlem-

den kaldırılmasına karar verilir.

19

15

E. Manav Özdemir, (2015). “İş Mahkemelerinin İşleyişi ve Bireysel İş Uyuşmazlık-

larının Alternatif Çözüm Yöntemleri”, Çalışma ve Toplum, İstanbul 2015, 4 (47). s.

195; A. Bozkurt, (2012). a.g.e. s. 35.

16

Bu maddenin konuluş nedeni adalet komisyonu raporunda açıklanmıştır: “Mem-

leketimizde işçilerin işverenlerle ücret vesair iddialarından mütevellit ihtilâfların

halli hususunda dava açmak külfetinden kaçınarak umumiyetle... idari mercilere

dilekçe ile başvurmalarından ileri gelen ve birçok hallerde delillerin kaybolması-

na ve zamanaşımına yol açan durumlara mahal kalmamasını sağlamak bakımın-

dan idareye yapılan müracaatların görevli mahkemelere resen intikal ettirilmesi

düşüncesine dayanmaktadır.”; Bkz. F. Şahlanan, “İş Yargılaması”,

İstanbul Üniver-

sitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası,

İstanbul 1976, 42 (1-4). s. 412.

17

A. Bozkurt, (2012). a.g.e. s. 35; A. Kılınç “İş Mahkemeleri Ve İş Mahkemelerinde

Yargılamanın Özellikleri”,

Türkiye Barolar Birliği Dergisi,

Ankara 2009, 1 (86). s.

395.

18

B. Kar, (2013). a.g.e. s. 871; F. Şahlanan, (1976). a.g.e. s. 413.

19

A. Bozkurt, (2012). a.g.e. s. 43.