

Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuruda, Hak İhlâline Yol Açan Kamu Gücü Faaliyetinin, ...
60
gellememesi bakımından kamu görevlisi kavramını
geniş yorumlamak
gerekir
.
Kamu görevlisi kavramının geniş yorumlanmasından kastet-
tiğimiz, geniş anlamda kamu görevlisi kavramı değildir. Bireysel baş-
vuru açısından asıl önemli olan, kişinin eyleminin devlete atfedilip
atfedilemeyeceği sorunu olduğu için, bireysel başvuru yolunu kapat-
mamak adına, kural olarak gerekli ölçütleri sağlayan her bireyin, bi-
reysel başvuru anlamında kamu görevlisi sayılması gerekir. Zira ida-
re hukukundaki kamu görevlisi kavramından farklı olarak, bireysel
başvuru açısından kamu gücünü temsil eden devlet görevlisi kavramı
için gerekli ölçütleri belirlemek gerekir.
Bu ölçütler için genel bir saptama yapacak olursak, kanımızca bir
kişinin kamu görevlisi kabul edilip eylemlerinin devlete atfedilebil-
mesi ve bireysel başvuruya gidilebilmesi için, hak ihlâlini gerçekleşti-
ren kişinin, ihlâli gerçekleştirdiği sırada
i)
devlet ile organik ilişki için-
de olması,
49
devlet örgütlenmesi içerisinde yer alması, diğer bir ifade
ile kamuda bir örgüte bağlı olarak görev yapması
50
ve
ii)
temel hak ve
özgürlüklerin ihlâline yol açan eylemin kamu görevi sırasında veya
kamu görevi dolayısıyla yapılmış olması gerekir.
Bireysel başvuru yoluna gidebilmek için, ihlâli gerçekleştiren görev-
lilerin statüleri (örneğin daimî, sözleşmeli, memur, işçi vb.) ve nitelikleri-
nin önemi yoktur. Hangi düzeyde olursa olsun ya da ister sivil, ister kol-
luk isterse askerî görevliler olsun, görevlilerin kamu gücünü kullanırken
gerçekleştirdikleri hukuka eylemleri dolayısıyla bireysel başvuru yoluna
gidilebilir. Örneğin devlet adına kamu gücünü kullandıkları sürece, söz-
leşmeli personel gibi devletle akdî bir ilişki içinde olan görevlilerin ya da
taşeron şirket işçilerinin eylemlerinden doğan hak ihlâlleri dolayısıyla
bireysel başvuru yoluna gidilebilmelidir. Bunların eylemlerinin olayın
özelliğine göre devlete atfedilebilmesi mümkündür.
49
Organik ilişki içinde olmasından kastımız kadro ilişkisi değildir. Örneğin bir jan-
darma erinin eylemi de devlete atfedilebilir.
50
İster dar anlamda, ister geniş anlamda olsun, bir kişinin kamu görevlisi olabilmesi
için, kamu kesimindeki bir örgüte bağlı olarak çalışması gerekir. A. Şeref Gözü-
büyük, Yönetim Hukuku, 14. Bası, Turhan Kitabevi, Ankara, 2000, s. 159. Serim’e
göre kamu gücü kullanarak çalışanlar ile bu gücün kullanılmasında katkıda bulu-
nanlar ya da kamu gücü kullananlar ile işbirliği içinde olanlar kamu görevlisi sa-
yılmalıdır. Bülent Serim, Kamu Görevlilerinin Örgütlenmesinde Hukuksal Boyut,
Öteki Yayınevi, Ankara, 1995, s. 10