Previous Page  339 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 339 / 545 Next Page
Page Background

338

Ticari Kredilerde Temerrüt Faizi Oranının Sözleşme Eliyle Bankaların İnisiyatifine ...

kuk kurallarıyla özdeşleştiren yaklaşımın hukuk güvenliğine ilişkin

kaygılarının haklılığı göz ardı edilmeksizin- kamu düzeni ölçütünün

içeriğinin mümkün olan en nesnel şekilde doldurulması ve çalışmaya

konu sorun açısından uygulanabilirliğinin belirlenmesi gerekmekte-

dir.

Hukuksal bir değerlendirmede kamu düzeninin, hukuk düzeni

olarak anlaşılması ve bu kavramla korunan hukuksal menfaatin de bir

bütün olarak hukuk düzeni şeklinde ele alınması gerekmektedir. Bu

nedenle kamu düzeninin, zaten aynı düzenlemede yer verilmiş olan

emredici hukuk kurallarından tamamen farklı bir anlam taşıması ge-

rektiği, bu anlamın da, hukuk düzenin (doğrudan ve açıkça yazılı ol-

ması beklenemeyecek) temel değer yargıları olduğu düşünülmelidir.

82

Keza anayasal hak ve özgürlüklerin özel hukuk alanında uygulanabi-

lirliğinin sağlayacak en önemli hukuksal araç kamu düzenine aykırı-

lıkla ilgili düzenlemelerdir.

83

Özellikle anayasal düzeyde koruma gö-

ren bir menfaatin yasal düzeyde yeteri açıklıkta korunmamış olması

halinde, bu menfaate ilişkin koruma kamu düzeni kavramı şemsiyesi

altında sağlanacaktır.

84

Konunun bu çerçevede değerlendirilmesi halinde karşılaştığımız

ilk sonuç bankaların sözleşme ile elde ettikleri tek taraflı faiz belirleme

hakkının Türk hukuk düzeninde özel hukuk kişilerine tanınan statüy-

le bağdaşmaz nitelikte olduğudur. Zira Türk hukuku, kamu hukuku

- özel hukuk ayrımını esas almakta, bu ayrımın temelinde özel hukuk

işlemlerinin karşılıklı rızaya dayanması, kamu hukuku işlemlerinin

ise tek yanlı olarak yapılabilmesi yatmaktadır. Bu ayrım doğrudan bir

pozitif dayanağı olmamakla beraber hukuk sistemimizin ve anayasal

düzenimizin temelini oluşturur. Anayasal terimlerle ifade etmek gere-

kirse, kamu gücünü kullanarak tek taraflı işlem yapan taraf kendisine

kanunla tanınmış bir yetkiyi kullanmakta iken, karşılıklı rızaya dayalı

82

Atamer, Tacirlerin Genel İşlem Şartlarına Karşı Korunması, s. 33

83

Kocayusufpaşaoğlu, s. 549. Serozan da aynı görüşü savunmakla beraber, kamu

düzeni ölçütünün yanına ahlaka aykırılık ölçütünü de zikretmektedir. (Sözleşme-

den Dönme, s. 204)

84

Atamer de BK döneminde yazdığı eserinde (Tacirlerin Genel İşlem Şartlarına Kar-

şı Korunması, s. 38), tüketicinin korunmasında olduğu gibi tacirlerin genel işlem

şartlarına karşı korunmasında kanun koyucu bir yasal düzenleme yapana kadar

içerik denetimde asli denetim ölçütünün kamu düzeni olması gerektiği görüşün-

dedir