Previous Page  518 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 518 / 545 Next Page
Page Background

517

TBB Dergisi 2017 (128)

Murat ALTUN / Ahmet SAYER / Abdulkadir BARUTÇU

basiretsiz kişilerce yapılır. Sorumluluklar, dengeli paylaştırılmaz. Pek

çok görevin, tek bir kişide toplandığı olur. Kurallar çok sık değişir ve

kişilere göre uygulanır. Çatışmalar, görmezden gelinir ve çözümünde

herhangi bir çaba gösterilmez. Ayrımcılık, dışlama, tehdit ve gözdağı

gibi uygulamalarla, işyerinde güvensiz bir sosyal ortam oluşturulur

(Yücetürk, 2012: 42).

1.4. Psikolojik Taciz Davranışlarının Sınıflandırılması

Psikolojik taciz sürecinde sergilenen davranışları sınıflandırarak

incelemek, psikolojik tacizin daha kolay tespit edilmesi ve diğer olgu-

lardan ayırt edebilmek açısından önem taşımaktadır. Leymann, psi-

kolojik taciz davranışlarını, mağdur üzerindeki etkileri açısından beş

grupta incelemiştir (Leymann, 2013,

Çukur, 2012: 41–42,

Yaman, 2009:

970).

1. Mağdurun iletişim olanaklarına yönelik davranışlar:

Yöne-

timin mağdurun iletişim kanallarını kapatması, mağdur konuşurken

sözünün kesilmesi, görevle ilgili konularda sözlü tacizler ve tehditler

yapılması vb.

2. Mağdurun sosyal bağlantı olanaklarına yönelik davranışlar:

İş arkadaşlarının mağdurla konuşmaması, yönetim tarafından mağ-

durla konuşulmasına izin verilmemesi, herkesten uzak bir ortamda

çalışmak zorunda bırakılması vb.

3. Mağdurun kişisel onuruna yönelik davranışlar:

Dedikodusu-

nun yapılması, konuşmasının, yürümesinin, etnik kimliğinin vb. di-

ğer hususların alay konusu edilmesi.

4. Mağdurun mesleki konumuna yönelik davranışlar:

Mağdura

iş verilmemesi, anlamsız işlerin verilmesi vb.

5. Mağdurun fiziksel sağlığına yönelik davranışlar:

Mağdura

tehlikeli veya zararlı işler verilmesi, fiziksel veya cinsel saldırıda bu-

lunulması vb.

Leymann, bu beş grupta 45 farklı davranış kalıbı tanımlamıştır.

Her psikolojik taciz olgusunda bu davranışların hepsinin bulunması

şart değildir. Her bir psikolojik taciz vakası farklı süreç ve özelliklere

sahip olabilir. Bazısında bu davranışlardan biri bulunabilirken bazı-

larında birden fazlası bulunabilir (Tınaz, 2006: 18, Tigrel ve Kokalan,

2009: 718–719).