

358
Güçlü Bir Hukuk Devleti için Etik, Demokratik, Laik Eğitim Sistemi ve Eğitim Hukuku
rekenleri görmemize ve varolan durumu geliştirmemize önderlik et-
mektedir. Eğitim Felsefesi, eğitim sürecinin amaç, içerik, süreç ve çık-
tılarının nasıl oluşturulacağı, işleneceği ve değerlendirileceğine ilişkin
disiplinler arası bir eşgüdüm sağlamaktadır.
24
Eğitim Felsefesi; Eğitim
Politikaları, Eğitim Programları, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme,
Öğretmen Yetiştirme, Eğitim Yönetimi, Eğitim Denetimi gibi eğitim
bilimi dallarına yön vermektedir. Bir eğitim felsefemiz olmadan, ülke-
miz koşullarına uygun ve aynı zamanda evrensel değerleri yakalamış
bir eğitim sistemi geliştirmemiz mümkün görünmemektedir. Ayrıca,
bir eğitim felsefemiz olmadan Okul Geliştirme, Kurumsal Kültür Ya-
ratma, Meslek Etik İlkelerini Geliştirme, Kurumsal Etkililik, Eğitimde
Liderlik, Yönetici Atama, Personel Değerlendirme gibi eğitim uygu-
lamalarında arzulanan başarıyı ya da etkililiği yakalamamızda, rast-
lantıya bırakılmış olacaktır. Eğitim felsefesi, eğitim planlayıcıları ve
uygulayıcıları açısından yönlendirici bir öğretimdir.
25
Eğitime ilişkin
felsefi bakışımız, eğitimin genel ve özel amaçlarının belirlenmesini,
öğretmen stratejilerinin geliştirilmesini, öğrenci, öğretmen, yönetici,
okul değerlendirme ilkelerinin oluşturulmasını sağlayan temel bir
belirleyicidir. Eğitim sistemiyle ulaşmak istediğimiz vizyonun geliş-
tirilmesinde, eğitim örgütlerinin misyonlarının belirlenmesinde, eği-
timsel amaçların ve kazanımların saptanmasında uzmanlık bilgisinin
üstünde, daha bütünsel ve ileri görüşlü bir yaklaşıma ihtiyaç vardır.
Bu nedenlerle eğitim felsefesi ve eğitim bilimleri, bir bütünün ayrıl-
maz parçaları durumundadır. Biri olmadan diğeriyle yola çıkmak,
eksik ve sorunlar yaratabilecek uygulamalara yol açacaktır. O halde
şimdi, eğitim felsefesi açısından, ‘doğru’ ve ‘doğru yetiştirmek’ kav-
ramlarını, nasıl ele almamız gerektiğini değerlendirebiliriz.
Eğitim Felsefesi Açısından ‘Doğru’ ve ‘Doğru Yetiştirmek’
Kavramları
Eğitim, sistemli ve planlı bir şekilde okul çağında başlamaktadır.
Çoğu ülkede çocuğun okulda geçirdiği süre, evde geçirdiği süreden
24
Turan A. Erkılıç, Felsefi Akımlar ve Eğitim Felsefesi Akımları,
Boyacı, A. (Editör)
Eğitim Sosyolojisi ve Felsefesi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bi-
limleri Bölümü Yayını, No: 973, Eskişehir 2008, s.3
25
Saffet Bilhan, “Eğitim Felsefesi” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Yayınları, No:164 Ankara 1991