Previous Page  358 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 358 / 405 Next Page
Page Background

357

TBB Dergisi 2017 (129)

Ferah GÜÇLÜ YILMAZ

ratik, laik ve hukuk devletinin teminatı için, ‘nasıl bir birey yetiştir-

meliyiz?’ sorusuna verdiğimiz cevaplar arasında şu niteliklere sahip

bireyler aklımıza gelmelidir:

• Evrensel etik değerlere sahip birey,

• Demokratik birey,

• İnsan haklarına saygılı birey,

• Laik birey,

• Hukuk düzeninin temsilcisi birey,

• Doğa, toplum ve çevre sorunlarına duyarlı, aktif birey,

• Bilgi, beceri, hizmet üreten ekonomik birey.

Çağdaş bir toplumsal düzenin geliştirilmesinde eğitim, en önemli

sosyal kurumlardan biridir. Eğitimin çağdaşlaşması, modernleşme-

si, kapsamlı ve tutarlı bir eğitim sisteminin geliştirilmesine bağlıdır.

Böyle bir eğitim sisteminin planlanması ilk olarak; eğitimin amacı,

kapsamı, öğretme yöntem ve teknikleri, ölçme, değerlendirme ilke

ve yöntemleri, eğitimde rolü olan kişilerin görev ve sorumlulukları

gibi alanlarda, felsefi bir yaklaşıma sahip olmayı gerektirmektedir.

Bu felsefi yaklaşım eğitimi, bir sistem olarak, dolayısıyla bir bütün

olarak algılamaya yardımcı olacaktır. İkinci olarak, çağdaş bir eği-

tim sisteminin kurulmasında eğitim felsefecileri ile eğitim bilimleri

uzmanları ve uygulayıcıları birlikte hareket etmelidir. Çünkü Eğitim

Felsefesi; ‘Kim, neden, nerede, ne kadar süreyle, nasıl eğitilmeli ve de-

ğerlendirilmelidir?’ gibi sorularla, sisteme yön veren temel ilkelerin

belirlenmesini sağlamaktadır. Eğitim Bilimleri ise; ‘Kime, nerede, ne

oranda ihtiyaç vardır? Mesleklere ilişkin yeterlilikler nelerdir? Eğitim

görevlilerinin görev tanımları nasıldır? Eğitim görevlilerini nasıl ye-

tiştirmekte ve nasıl geliştirmekteyiz? Eğitimimizi hangi ölçütlere göre

değerlendirmekteyiz?’ gibi sorularla, eğitimle ilgili varolan durumu

ortaya koymaktadır. Felsefi bakış, eğitime bütünsel, eleştirel, kapsamlı

bir yaklaşım sağlayarak, geleceği öngörmemizi sağlamaktadır. Bu ne-

denle felsefi bakış, soruları ‘Mesleklere ilişkin yeterlilik alanları neler

olmalıdır? Eğitim görevlilerinin, görev tanımları nasıl olmalıdır? Eği-

tim görevlilerini nasıl yetiştirmeli ve nasıl geliştirmeliyiz? Eğitimimizi

hangi ölçütlere göre değerlendirmeliyiz?’ şeklinde sorarak, olması ge-