

357
TBB Dergisi 2017 (129)
Ferah GÜÇLÜ YILMAZ
ratik, laik ve hukuk devletinin teminatı için, ‘nasıl bir birey yetiştir-
meliyiz?’ sorusuna verdiğimiz cevaplar arasında şu niteliklere sahip
bireyler aklımıza gelmelidir:
• Evrensel etik değerlere sahip birey,
• Demokratik birey,
• İnsan haklarına saygılı birey,
• Laik birey,
• Hukuk düzeninin temsilcisi birey,
• Doğa, toplum ve çevre sorunlarına duyarlı, aktif birey,
• Bilgi, beceri, hizmet üreten ekonomik birey.
Çağdaş bir toplumsal düzenin geliştirilmesinde eğitim, en önemli
sosyal kurumlardan biridir. Eğitimin çağdaşlaşması, modernleşme-
si, kapsamlı ve tutarlı bir eğitim sisteminin geliştirilmesine bağlıdır.
Böyle bir eğitim sisteminin planlanması ilk olarak; eğitimin amacı,
kapsamı, öğretme yöntem ve teknikleri, ölçme, değerlendirme ilke
ve yöntemleri, eğitimde rolü olan kişilerin görev ve sorumlulukları
gibi alanlarda, felsefi bir yaklaşıma sahip olmayı gerektirmektedir.
Bu felsefi yaklaşım eğitimi, bir sistem olarak, dolayısıyla bir bütün
olarak algılamaya yardımcı olacaktır. İkinci olarak, çağdaş bir eği-
tim sisteminin kurulmasında eğitim felsefecileri ile eğitim bilimleri
uzmanları ve uygulayıcıları birlikte hareket etmelidir. Çünkü Eğitim
Felsefesi; ‘Kim, neden, nerede, ne kadar süreyle, nasıl eğitilmeli ve de-
ğerlendirilmelidir?’ gibi sorularla, sisteme yön veren temel ilkelerin
belirlenmesini sağlamaktadır. Eğitim Bilimleri ise; ‘Kime, nerede, ne
oranda ihtiyaç vardır? Mesleklere ilişkin yeterlilikler nelerdir? Eğitim
görevlilerinin görev tanımları nasıldır? Eğitim görevlilerini nasıl ye-
tiştirmekte ve nasıl geliştirmekteyiz? Eğitimimizi hangi ölçütlere göre
değerlendirmekteyiz?’ gibi sorularla, eğitimle ilgili varolan durumu
ortaya koymaktadır. Felsefi bakış, eğitime bütünsel, eleştirel, kapsamlı
bir yaklaşım sağlayarak, geleceği öngörmemizi sağlamaktadır. Bu ne-
denle felsefi bakış, soruları ‘Mesleklere ilişkin yeterlilik alanları neler
olmalıdır? Eğitim görevlilerinin, görev tanımları nasıl olmalıdır? Eği-
tim görevlilerini nasıl yetiştirmeli ve nasıl geliştirmeliyiz? Eğitimimizi
hangi ölçütlere göre değerlendirmeliyiz?’ şeklinde sorarak, olması ge-