Previous Page  360 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 360 / 405 Next Page
Page Background

359

TBB Dergisi 2017 (129)

Ferah GÜÇLÜ YILMAZ

daha fazladır. Ancak öğrencilerin okulda geçirdikleri süre ile öğren-

me başarısı arasında, anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Akademik ba-

şarı, okulda geçirilen sürenin nitelikli hale gelmesine, okula devam

oranına, topluma uyuma ve sosyalleşmeye bağlı olarak artmaktadır.

26

Nitekim çocukların suça sürüklenmesinde en önemli nedenler ara-

sında topluma uyum sorunları, başarısızlık, okula devamsızlık ve ak-

ran gruplarının etkisi yer almaktadır.

27

Eğitim yoluyla, öğrencilerin

doğuştan getirdikleri donatıları geliştirilmekte, bilgi ya da beceriler

kazanarak ve üreterek, mesleki bir yeterlilik kazanmaları sağlanmak-

tadır. Ayrıca, öğrencilerin hayata dair değerler ve anlamlar yüklemele-

rine, evrensel ahlaki ilkeleri özümsemelerine rehberlik edilmektedir.

Etik açıdan ideal olan eğitimin tüm bu sorumlulukları üstlenmesidir.

28

O halde eğitim kavramına bu bütünselliği sağlayacak olan temel özel-

lik, ahlaki anlayış mı yoksa evrensel etik ilkeler mi olmalıdır?

Frolov’a (1997) göre ahlak, toplumun gereksinim ve çıkarları doğ-

rultusunda, alışkanlık, gelenek ve törelerinin gücüyle, kendiliğinden

genel kabul görerek biçimlenen, yasaklamaları ve değerlendirmeleri-

ni kapsamaktadır.

29

Etik (Felsefi Etik veya Ahlak Felsefesi) ise, insan

eylemlerini değerlendirirken, ‘iyi ya da doğru’ sonucuna ulaşabilmek

için, temel ölçüt olarak ‘evrensel ahlaki ilkeleri’ kullanmaktadır. Bu-

radaki ‘evrensel’ kavramının anlamı, herkes tarafından kabul edilme-

si veya geçerli olması değil, her insanın ve bütün insanların görmesi

ve göstermesi gereken muamele

30

’dir. Bu yönüyle ahlak; kişisel ya da

toplumsal, diğer taraftan felsefi etik ise; evrensel değerler ve doğrular

üzerinde, eylemlerimizi açıklamaya ve değerlendirmeye çalışmakta-

dır.

31

Bir bilgi dalı olarak etik, eylemi yapan ile eylem arasındaki iliş-

26

Feyyat Gökçe, “Öğretmen ve Velilerin, Öğrencilerin Okulda Geçirdikleri Zaman,

Ders ve Dinlenme Süreleri ile Tatiller ve Okul Dönemleri Konusundaki Görüş-

leri”,

Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi

, Ankara 2012, Güz/12(4), ss

2541-2560

27

Sevda Uluğtekin, Hükümlü Çocuk ve Yeniden Toplumsallaşma, Bizim Büro Bası-

mevi, Ankara 1991, ss 40-47

28

Ray Billington, Felsefeyi Yaşamak. (Çev. A. Yılmaz). Ayrıntı Yayınları,.İstanbul 2.

Baskı 2011, s 393.

29

İnayet Aydın, Eğitim ve Öğretimde Etik, Pegem A Yayıncılık, Ankara 2016, 8. Bas-

kı, s 14

30

İoanna Kuçuradi, “Etik ve Etikler”, Türkiye Mühendislik Haberleri Dergisi, Anka-

ra 2003, Sayı 423, s 7.

31

Ahmet Aslan, Felsefeye Giriş. Adres Yayınları,.Ankara 2013, 16. Baskı, s 118-120.