

359
TBB Dergisi 2017 (129)
Ferah GÜÇLÜ YILMAZ
daha fazladır. Ancak öğrencilerin okulda geçirdikleri süre ile öğren-
me başarısı arasında, anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Akademik ba-
şarı, okulda geçirilen sürenin nitelikli hale gelmesine, okula devam
oranına, topluma uyuma ve sosyalleşmeye bağlı olarak artmaktadır.
26
Nitekim çocukların suça sürüklenmesinde en önemli nedenler ara-
sında topluma uyum sorunları, başarısızlık, okula devamsızlık ve ak-
ran gruplarının etkisi yer almaktadır.
27
Eğitim yoluyla, öğrencilerin
doğuştan getirdikleri donatıları geliştirilmekte, bilgi ya da beceriler
kazanarak ve üreterek, mesleki bir yeterlilik kazanmaları sağlanmak-
tadır. Ayrıca, öğrencilerin hayata dair değerler ve anlamlar yüklemele-
rine, evrensel ahlaki ilkeleri özümsemelerine rehberlik edilmektedir.
Etik açıdan ideal olan eğitimin tüm bu sorumlulukları üstlenmesidir.
28
O halde eğitim kavramına bu bütünselliği sağlayacak olan temel özel-
lik, ahlaki anlayış mı yoksa evrensel etik ilkeler mi olmalıdır?
Frolov’a (1997) göre ahlak, toplumun gereksinim ve çıkarları doğ-
rultusunda, alışkanlık, gelenek ve törelerinin gücüyle, kendiliğinden
genel kabul görerek biçimlenen, yasaklamaları ve değerlendirmeleri-
ni kapsamaktadır.
29
Etik (Felsefi Etik veya Ahlak Felsefesi) ise, insan
eylemlerini değerlendirirken, ‘iyi ya da doğru’ sonucuna ulaşabilmek
için, temel ölçüt olarak ‘evrensel ahlaki ilkeleri’ kullanmaktadır. Bu-
radaki ‘evrensel’ kavramının anlamı, herkes tarafından kabul edilme-
si veya geçerli olması değil, her insanın ve bütün insanların görmesi
ve göstermesi gereken muamele
30
’dir. Bu yönüyle ahlak; kişisel ya da
toplumsal, diğer taraftan felsefi etik ise; evrensel değerler ve doğrular
üzerinde, eylemlerimizi açıklamaya ve değerlendirmeye çalışmakta-
dır.
31
Bir bilgi dalı olarak etik, eylemi yapan ile eylem arasındaki iliş-
26
Feyyat Gökçe, “Öğretmen ve Velilerin, Öğrencilerin Okulda Geçirdikleri Zaman,
Ders ve Dinlenme Süreleri ile Tatiller ve Okul Dönemleri Konusundaki Görüş-
leri”,
Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi
, Ankara 2012, Güz/12(4), ss
2541-2560
27
Sevda Uluğtekin, Hükümlü Çocuk ve Yeniden Toplumsallaşma, Bizim Büro Bası-
mevi, Ankara 1991, ss 40-47
28
Ray Billington, Felsefeyi Yaşamak. (Çev. A. Yılmaz). Ayrıntı Yayınları,.İstanbul 2.
Baskı 2011, s 393.
29
İnayet Aydın, Eğitim ve Öğretimde Etik, Pegem A Yayıncılık, Ankara 2016, 8. Bas-
kı, s 14
30
İoanna Kuçuradi, “Etik ve Etikler”, Türkiye Mühendislik Haberleri Dergisi, Anka-
ra 2003, Sayı 423, s 7.
31
Ahmet Aslan, Felsefeye Giriş. Adres Yayınları,.Ankara 2013, 16. Baskı, s 118-120.