Previous Page  366 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 366 / 405 Next Page
Page Background

365

TBB Dergisi 2017 (129)

Ferah GÜÇLÜ YILMAZ

laştırdığı söylenilmektedir.

45

Peki, küreselleşmenin olumsuz etkileri-

ni, olumlu şekle nasıl çevirebiliriz? Elbette, birey ve toplum açısından,

küreselleşmenin etkilerini olumluya döndürebilmenin en önemli yolu

eğitimdir. Garner’a göre (2002) bunu yapabilmek için eğitim açısından

göz önünde bulundurulması gereken önemli unsurlar vardır:

46

• Hızlı gelişen teknoloji ve bilgi birikimi karşısında yaşam boyu eği-

timin planlanması,

• Bireylerin öğrenmeyi öğrenme becerileri geliştirilmeli,

• Eleştirel düşünmeye, iletişime ve sorun çözme becerilerine odak-

lanmalı,

• Eğitim sistemi öğrencilere küresel bir vatandaşlık kazandırmalı,

• Eğitim, bireyler ve örgütler arasında ortaklıklar kurabilmelidir.

Bilgi toplumunda bireye öncelik verilmektedir. Bireyden aklını

kullanması, yeteneklerini ve yaratıcılığını sergilemesi, yaşamın nes-

nesi değil öznesi olarak toplumda iyi bir sosyal konuma sahip olma-

sı beklenmektedir.

47

Bununla birlikte, bireylerin yaratıcı, sorgulayıcı,

düşünen ve üretebilen insanlar olmaları arzu edilmektedir. Eğitim

örgütleri, yaratıcı ve yenilikçi insanlar yetiştirmeyi amaç edinerek,

bilgiye ulaşma yollarını bireylere kazandırmalıdır.

48

Bilgi toplumunun

bireyi, birikimli, sürekli öğrenmeye odaklı, çevresiyle etkileşim içinde,

işbirliğine yatkın, sosyal bir kişilik geliştirmiş insandır.

49

Küreselleşen

dünya göz önüne alındığında, birey, ‘bilen, bildiklerine yenilik katan,

etkileşirken sosyalleşen, sosyalleşirken evrenselleşen, yerelliğini ko-

ruyarak küreselleşen bir varlık’ olmaktadır. Bugünün koşulları içinde

sosyal seçime (sosyal seleksiyon) uğramadan, kendini var etmeye ça-

lışan bireyden artık, sadece verdiklerimizi ezberlemesi ve verdiğimiz

şekilde bize geri bildirimde bulunmasını istemek, günümüzün eğitim

45

Aysen Tokol, Yusuf Alper, Sosyal Politika, Dora Yayıncılık, 5. Baskı, Bursa 2014,

ss. 49-51

46

Temel Çalık, Feriudun Sezgin, “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”,

Kasta-

monu Eğitim Dergisi

, Mart 2005, Cilt 13, No 1, s. 61

47

Okan Sarıgöz, “Bilgi Toplumunun Eleştirisi ve Türkiye’de Modern Eğitimin Ger-

çekleştiremedikleri”, Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs 2012, s.78

48

Temel Çalık, Feriudun Sezgin, “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”,

Kasta-

monu Eğitim Dergisi,

Mart 2005, Cilt 13, No 1, s. 61

49

Hüsnü Erkan, Bilgi Toplumu ve Ekonomik Gelişme, ab.

org.tr/ab06/bildiri/236.

do, adresinden 10.09.2016 erişim tarihinde alınmıştır.