

365
TBB Dergisi 2017 (129)
Ferah GÜÇLÜ YILMAZ
laştırdığı söylenilmektedir.
45
Peki, küreselleşmenin olumsuz etkileri-
ni, olumlu şekle nasıl çevirebiliriz? Elbette, birey ve toplum açısından,
küreselleşmenin etkilerini olumluya döndürebilmenin en önemli yolu
eğitimdir. Garner’a göre (2002) bunu yapabilmek için eğitim açısından
göz önünde bulundurulması gereken önemli unsurlar vardır:
46
• Hızlı gelişen teknoloji ve bilgi birikimi karşısında yaşam boyu eği-
timin planlanması,
• Bireylerin öğrenmeyi öğrenme becerileri geliştirilmeli,
• Eleştirel düşünmeye, iletişime ve sorun çözme becerilerine odak-
lanmalı,
• Eğitim sistemi öğrencilere küresel bir vatandaşlık kazandırmalı,
• Eğitim, bireyler ve örgütler arasında ortaklıklar kurabilmelidir.
Bilgi toplumunda bireye öncelik verilmektedir. Bireyden aklını
kullanması, yeteneklerini ve yaratıcılığını sergilemesi, yaşamın nes-
nesi değil öznesi olarak toplumda iyi bir sosyal konuma sahip olma-
sı beklenmektedir.
47
Bununla birlikte, bireylerin yaratıcı, sorgulayıcı,
düşünen ve üretebilen insanlar olmaları arzu edilmektedir. Eğitim
örgütleri, yaratıcı ve yenilikçi insanlar yetiştirmeyi amaç edinerek,
bilgiye ulaşma yollarını bireylere kazandırmalıdır.
48
Bilgi toplumunun
bireyi, birikimli, sürekli öğrenmeye odaklı, çevresiyle etkileşim içinde,
işbirliğine yatkın, sosyal bir kişilik geliştirmiş insandır.
49
Küreselleşen
dünya göz önüne alındığında, birey, ‘bilen, bildiklerine yenilik katan,
etkileşirken sosyalleşen, sosyalleşirken evrenselleşen, yerelliğini ko-
ruyarak küreselleşen bir varlık’ olmaktadır. Bugünün koşulları içinde
sosyal seçime (sosyal seleksiyon) uğramadan, kendini var etmeye ça-
lışan bireyden artık, sadece verdiklerimizi ezberlemesi ve verdiğimiz
şekilde bize geri bildirimde bulunmasını istemek, günümüzün eğitim
45
Aysen Tokol, Yusuf Alper, Sosyal Politika, Dora Yayıncılık, 5. Baskı, Bursa 2014,
ss. 49-51
46
Temel Çalık, Feriudun Sezgin, “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”,
Kasta-
monu Eğitim Dergisi
, Mart 2005, Cilt 13, No 1, s. 61
47
Okan Sarıgöz, “Bilgi Toplumunun Eleştirisi ve Türkiye’de Modern Eğitimin Ger-
çekleştiremedikleri”, Electronic Journal of Vocational Colleges, Mayıs 2012, s.78
48
Temel Çalık, Feriudun Sezgin, “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”,
Kasta-
monu Eğitim Dergisi,
Mart 2005, Cilt 13, No 1, s. 61
49
Hüsnü Erkan, Bilgi Toplumu ve Ekonomik Gelişme, ab.
org.tr/ab06/bildiri/236.do, adresinden 10.09.2016 erişim tarihinde alınmıştır.