Previous Page  369 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 369 / 405 Next Page
Page Background

368

Güçlü Bir Hukuk Devleti için Etik, Demokratik, Laik Eğitim Sistemi ve Eğitim Hukuku

yönlendiren bir eğitim anlayışı geliştirilmelidir.…’

54

. O halde eğitim

sisteminin en önemli görevlerinden biri okullarda, demokratik ve öz-

gür bir ortamın geliştirilmesi ve hukuk devletini ve hukukun üstün-

lüğünü destekleyen eğitim uzmanlarının eğitim görevlerinin başına

getirilmesidir. Bu nedenle çağımızın eğitim anlayışı, eğitim örgütleri-

ne ve tüm kadrolardaki çalışan eğitim personeline, iş ve işlemlerinde,

etik, demokratik, laik devlet anlayışına ve hukuk devleti ilkelerine uy-

gun davranmak gibi önemli sorumluluklar vermektedir.

Hukuk, bireylerarası ve birey-devlet ilişkilerini, devletin yasala-

rına uygun olarak, kurallar bütünlüğü içinde düzenleyen ve yaptırı-

ma bağlayan bir sistemdir. Hukuk, bireylere yaşadıkları devlet içinde

yapabileceklerine ilişkin bir özgürlükler ve haklar sınırı çizmektedir.

Olası uyuşmazlıkların ya da sorunların çözümünü hukuksal güven-

ceye bağlamaktadır. Bu güvencenin temeli, hukukun üstünlüğü ilke-

sini kabul eden hukuk devletidir. Hukuk Devleti; yasama, yürütme

ve yargı işlemlerinde hukuka uygun hareket eden, son sözü hukuka

bırakan, yargı bağımsızlığı ve yargıç güvencesini sağlayan, temel hak

ve özgürlükleri her türlü baskı ve zorbalığa/ kişi ve kuruma karşı ko-

ruyan bir devlettir. Anayasa Mahkemesi’ne göre hukuk devleti:

55

1. Bütün faaliyetlerinde hukukun egemen olduğu ve bunu güvence

altına alan bir düzenin kurulduğunu kabul eden

56

2. Genel anlamda Anayasa ile kurulan düzene, hukukun temel ku-

rallarına saygılı, bağlı ve uygun hareket eden,

57

3. İnsan haklarına saygılı, bu hakları koruyan, toplum yaşamında

adalete ve eşitliğe uygun bir hukuk düzeni kuran ve bunu sürdür-

mekle kendini yükümlü sayan, bütün davranışlarında Anayasaya

ve hukuk kurallarına uyan, işlem ve eylemleri yargı denetimine

bağlı olan devlettir.

58

54

Ayla Oktay, 21.Yüzyılın İnsanını Yetiştirmek, Yıldız Teknik Üniversitesi Etkili

Öğretmen Etkili Çocuk Sempozyumu, İstanbul 2016.

55

Özkan Gürsel “Anayasa Mahkemesine Göre Hukuk Devletinin Anlamı Ve Yargı-

nın Konumu”,

Türkiye Adalet Akademisi Dergisi (TAAD),

Nisan 2010, Sayı: 1

56

AYM, E. 2003/10, K. 2006/106, KT: 23.11.2006.

57

AYM, E. 1990/19, K. 1991/15, KT: 21.06.7991.

58

AYM, E. 2002/38, K. 2002/89, KT: 08.10.2002; AYM; E. 2002/61, K. 2002/43,

KT; 17.04.2002; AYM; E. 2003/48, K. 2003/76, KT: 23.07.2003; AYM; E. 1984/1,

K. 1984/2, KT: 01.03.1984; AYM; E. 1985/8, K. 1986/27, KT: 26.11.1986; AYM; E.