Previous Page  373 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 373 / 405 Next Page
Page Background

372

Güçlü Bir Hukuk Devleti için Etik, Demokratik, Laik Eğitim Sistemi ve Eğitim Hukuku

‘devletin yüksek çıkarları’ deyimiyle kamufle edilirse, kamu yararı ve

nesnel çıkarlar gözetilmediği için, hukukun üstünlüğü sözde kalır.

71

Kamusal otoritelerin yetkilerinden kaynaklanan işlem ve kararlarının

sınırlandırılmasını sağlayan hukuk devleti kavramı, kamusal güçle-

rin keyfi davranmalarının önlendiği devlettir.

72

“Hukuk devleti, insan

haklarına saygı gösteren ve bu hakları koruyucu, âdil bir hukuk düze-

ni kuran ve bunu devam ettirmeye kendini zorunlu sayan, bütün faa-

liyetlerinde hukuka ve Anayasa’ ya uyan bir devlet”

73

olmalıdır. Milli

egemenlik yetkisinin hukukla sınırlanması, yargı organlarının da se-

çimle gelen iktidarın egemenliğini kısıtlayan en önemli unsurlardan

biridir. Çağdaş dünya demokrasisi; sandıktan çıkan ve siyasi sistemi

kendi algıladığı öncelikler ve ideolojiler doğrultusunda, yeniden tasar-

lamayı hedefleyen siyasi iktidarların uyguladığı politika ve aldıkları

kararlara indirgenmemelidir.

74

Tam da bu noktada ‘laiklik’ kavramını, içinde bulunduğumuz si-

yasi ve sosyal bağlamda tartışmak yerinde olacaktır. Fransızca’ dan

dilimize geçmiş olan laik sözcüğü Türkçe’ de “ din işleriyle dünya işle-

rini ayıran, dinin, devlet işlerine karışmasını istemeyen (kişi, toplum,

devlet)’ anlamına gelmektedir. Laiklik ise, din ve devlet işlerinin bir-

birinden ayrılması, devlet yönetiminin belli bir dinin esaslarına göre

yürütülmemesi, vatandaşların belli bir dine, inanca ya da yaşam tar-

zına zorlanmamasıdır. Laik devlet denildiğinde ise; her türlü dine eşit

mesafede duran, din, vicdan, ibadet özgürlüğünü güvence altına alan,

eğitim birliğini sağlayarak eğitimi laikleştiren devlet anlaşılmaktadır.

Laiklik, sekülarizm değildir. “Sekülarizm (secularism, dünyevileşme

)”, ‘dinin toplumsal hayattaki öneminin azalması ve dindarlığın zayıf-

laması’ demektir. Bu kavram daha çok sosyolojik bir kavramdır.

75

La-

iklik, laik düşünüş ve davranış, çağdaşlaşmanın, demokratikleşmenin,

71

Yılmaz Efendioğlu, “Hukuk Hukukun Üstünlüğü’, Hukuk Devleti”,

Ankara Baro-

su Dergisi,

Ankara 2001, s.29

72

Ender Ethem Atay, “İnsan Haklarının Gerçekleştirilme Şartı Olarak Hukuk Dev-

leti”,

Polis Dergisi,

2003, Sayı: 36.

http://www.egm.gov.tr/eğitim/dergi/eski

sa-

yılar/ index/htm. adresinden 25.11.2016 erişim tarihinde alınmıştır.

73

AYM; E. 1963/124, K. 1963/243, KT: 11.10.1963.

74

Gürsel Özkan, “Anayasa Mahkemesine Göre Hukuk Devletinin Anlamı Ve Yargı-

nın Konumu”,

Türkiye Adalet Akademisi Dergisi,

Ankara 2010 Nisan, Sayı: 1

75

Mustafa Erdoğan, Anayasal Demokrasi, Ankara 2010, Siyasal Kitapevi, 8. Baskı,

s.241.