Previous Page  375 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 375 / 405 Next Page
Page Background

374

Güçlü Bir Hukuk Devleti için Etik, Demokratik, Laik Eğitim Sistemi ve Eğitim Hukuku

Demokrasi eğitimi bireylerin, bağımsız düşünebilme, bilimsel

problem çözme yöntemini kullanabilme, açık fikirli olabilme, karşı

fikre ve farklı insanlara saygı duyabilme, alçakgönüllü ve hoşgörülü

bir kişiliğe sahip olabilme yönlerini geliştirmelidir. Demokrasi eğiti-

mini gerçekleştirmenin en iyi yolu, okullarda demokratik değerlerin

yaşandığı ortamlar yaratmaktır. Demokrasinin vazgeçilmez ilkeleri

olan; insan haklarına saygı, sosyal adalet, çoğulculuk, özgürlük anla-

yışı, gösteri ve örgütlenme hakkı gibi değerler, demokratik ortamlarda

kendiliğinden içselleştirilmektedir.

76

Demokratik ortamlarda bireyler,

özerk davranabilme, kendi kendine yetebilme, hem özgürlüğe hem de

eşitliğe değer verme, çok yönlü düşünebilme ve sorgulayabilme, bilim-

sel bilgilere dayalı akıl yürütebilme, düşünce özgürlüğünü içselleşti-

rebilme gibi demokratik değerleri benimsemekte ve davranışa döke-

bilmektedir.

Eğitim; okuma ve yazma, meslek öğrenimi gibi teknik becerilerin

yanı sıra toplumsallaşma, kültürlenme gibi kültürel işlevleri de yerine

getirmektedir.

77

Bu nedenle eğitim kurumu, ulus devletin yurttaşları-

nı, belli bir bilince ve dünya görüşüne göre toplumsallaştırması işle-

vini yerine getiren, modern bir kurum olarak karşımıza çıkmaktadır.

21. yüzyıl ulus devletlerinde, bu eğitimden geçmeyen birey, kendisine

sunulan birçok kamusal özgürlüğü kullanamamaktadır. Bu bağlam-

da çağdaş toplumda demokratik eğitimin evrensel değerlerini liberal

ve toplumcu yaklaşımın temel özelliklerini birleştirerek tespit etmek

gerekmektedir.

78

Okullar ve eğitim programları öğreneni, düşünüle-

bilen, problem çözmede bilimsel yöntemlerden yararlanan, kendisine

ve çevresine karşı dürüst davranabilen, açık düşünceli olduğu kadar,

alçak gönüllü bireyler yetiştirmelidir.

79

Aynı zamanda, kendini etkili

76

İdris Şahin, “Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitimi

”, e-Journal of New World Sciences

Academy

2

009, Volume: 4, Number: 4, Article Number: 1C0100,

www.acarindex.com

adresin-

den 20/09/2016 erişim tarihinde alınmıştır.

77

T. B Bottomore, Toplum Bilim, (Çev. Ü. Oskay) Der Yayınevi, 6. Baskı, İstanbul,

2000, ss 291-303.

78

Levent Yılmaz, “Demokrasi Eğitimini Liberal ve Toplumcu Açıdan (Sesli) Dü-

şünmek Uluslararası Demokrasi” Eğitimi Sempozyumu. Çanakkale 2004, www.

deu.edu.tr/userweb/levent.yilmaz/dosyalar/demokrasiegitimi.pdf

, adresinden

26.09.2016 erişim tarihinde alınmıştır.

79

Savaş Büyükkaragöz, “Demokrasi Eğitimi”, Türk Demokrasi Vakfı Yayınları, An-

kara 1990, s.44