

55
TBB Dergisi 2017 (129)
Ranâ GÖKSU
kisinin düsünce veya inançlarını açıklayıp açıklamama serbestisine
sahip oldugu ileri sürülebilecek olsa da, aslında vicdanî itirazların
geçerli olarak kabul görebilmesi için bireye kanaat veya inançlarını
açıklamasından ve hattâ bunları kanıtlamasından baska bir seçenek
bırakılmamıştır. Oysa, kisilerin haklarını kullanabilmeleri için hiçbir
surette kendi inanç ve kanaatlerini bir makam önünde kanıtlama-
ları sartı getirilmemelidir. Böyle bir beklenti temel hak ve özgürlük-
lerin ruhuna aykırı olmakla birlikte, bu hak ve özgürlüklerin kulla-
nımı önünde bir engel oluşturmaktadır. Anayasa’nın 25. maddesi de
kisilerin vicdan, düsünce ve inanç özgürlügünü güvence altına alma
amacıyla getirilmis bir hükümdür. Nasıl diger hakların ve özgürlükle-
rin kullanımı için herhangi bir açıklama, ispat ya da baska bir islemin
yapılması gerekmiyor ve hattâ bu hakların tesisi devletlerin pozitif
yükümlülügü olarak kabul ediliyorsa, vicdanî ret hakkının kullanımı
için de böyle bir sorgulama mekanizmasının getirilmemesi gerekir. Bu
bağlamda, Anayasa’nın 25. maddesi, vicdanî ret beyanlarına yönelik
gerçeklestirecek sorgulamalara karsı kullanılabilecek temel bir itiraz
nedenini teskil edecektir.
Temeli inançlara veya düsüncelere dayanan bir hususun
gerçekliginin ya da samimiyetinin saptanması, düsünce ve inançların
göreceligi ve soyutlugu nedeniyle son derece tartısmaya açık ve zor
bir husustur. Eger mutlaka bir degerlendirme gerekiyorsa da bu ince-
lemenin etraflıca ve titizlikle yapılması gerekir. Bunun saglanabilmesi
için de degerlendirmeyi yapacak olan kisilerin ya da mercilerin kimler
olacağı önem kazanmaktadır. Ancak bir çekince olarak belirtilmeli-
dir ki, yapılacak incelemenin konusu nedeniyle, her ne kadar titizlikle
yapıldığı iddia edilen bir degerlendirme söz konusu olsa bile haksız-
lıkların yaşanabilecek olması ve temel hakkın kullanımı konusunda
dogabilecek sakıncaların varlığı kaçınılmazdır. Bunlara engel olmak
ve Anayasa’ya aykırı uygulamaların önüne geçmek için her Türki-
ye vatandası erkek için getirmis oldugu zorunlu askerlik hizmeti
yükümlülügünün uluslararası normlara uygun şekilde kaldırması ye-
rinde olup, sadece profesyonel askerligin kabul etmesi hakkın kullanı-
mı için uygun bir uygulama olacaktır.