

261
TBB Dergisi 2017 (130)
Kerem ÖNCÜ
maddedeki süreler içinde aynı cezayı gerektiren fiilin tekrar işlenmesi
gerektiğini belirtmiştir.
28
21.10.2010 tarihindeki başka bir kararda ise,
ilk cezanın vergi ziyaı olması durumunda cezanın kesinleştiği tarihi
takip eden yılın başından başlamak üzere beş yıl içinde tekrar ceza ke-
silmesi durumunda, cezanın yüzde elli oranında artırılmak suretiyle
uygulanabileceğini belirtmiştir.
29
Kararda belirtilen sonraki ihlal için
geçmesi gereken süre ve artırma oranı dikkate alınırsa, sonraki ceza-
nın vergi ziyaı cezası olması gerektiğine işaret edilmektedir.
VUK md. 339 bu konuda net olmamakla birlikte, tekerrür hüküm-
lerinin uygulanabilmesi için, doktrindeki hâkim görüş ve Danıştay’ın
içtihadı uyarınca, ilk ceza ile son cezanın aynı tür olması gerekmek-
tedir. Kanun koyucu eğer cezaların farklı tür de olabileceğini istesey-
di, bu takdirde hükmü TCK md. 58’e benzer şekilde düzenleyebilirdi.
Örnek olarak kanunda “
hakkında vergi ziyaı veya usulsüzlük cezalarından
herhangi biri kesilen kimse
” şeklinde bir ifade yer alsaydı, sonraki cezanın
farklı tür olması durumunda da tekerrür hükümleri uygulanabilirdi.
Kanun koyucu, vergi ziyaı ve usulsüzlük için ayrı zaman dilimleri
ve oranlar belirlemiştir. Düzenleme bu şekildeyken 2. kesilen cezanın
farklı olması ihtimalini dikkate alırsak, iki ceza arasında geçmesi ge-
reken süre farklı olacağı gibi,
30
uygulanacak oran da farklı olacaktır.
Sonuçta kişi hakkında kesilen cezalar aynı olmasına rağmen usul-
süzlükten sonra vergi ziyaı kesildiğinde süre beş yıl, vergi ziyaından
sonra usulsüzlük kesildiğinde ise süre iki yıl olacaktır. Ayrıca birinci
ihtimalde kişi hakkındaki vergi cezası %50 artırılacakken, ikinci ih-
timalde kişi hakkındaki vergi cezası %25 artırılacaktır. Ortaya çıkan
tablo ise 1982 Anayasası md. 10’da düzenlenen kanun önünde eşitlik
ilkesine aykırı olacaktır. Bu sebeplerle tekerrür için kesilen cezaların
aynı tür olması gerekmektedir.
4. Şartları
Önceki başlıklar altında tartışılan hususları da göz önünde tuta-
rak tekerrür kurumunun belli başlı şartları şu şekilde belirtilebilir:
28
Dan. 4. D. 16.05.2016, 2014/4451E, 2016/2209K;
www.resmigazete.gov.trErişim
Tarihi: 28.03.2017.
29
Dan. VDDK, 29.05.2013, 2011/467E, 2013/202K; Dan. 4. D, 21.10.2010, 2008/1493E,
2010/5203K;
www.kazanci.comErişim Tarihi: 11.10.2016.
30
Karakoç, Vergi Ceza Hukuku, s. 110.