Previous Page  427 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 427 / 457 Next Page
Page Background

426

Güney Çin Denizi Tahkiminde Hakemlik Mahkemesi’nin İnsanlığın Ortak Mirası ...

lığı ve münhasır ekonomik bölgedir. Bitişik bölge, BMDHS’nin 33/2.

maddesine göre karasularının ölçülmeye başlandığı esas hatlardan

itibaren 24 mile kadar uzanabilir. Aslında açık deniz alanı oluşturan

bu alanda sahildar devlet, gümrük, maliye, sağlık ve göç konuların-

da kendi ulusal hukuk düzenlemelerine aykırı fiilleri önleme ve ceza-

landırma yetkilerine sahip kılınmıştır (BMDHS m. 33/1–a ve b). Yine

BMDHS’nin 303.maddesi, arkeolojik ve tarihi eser oluşturan eşyaların

ticaretinin önlenmesi için bitişik bölgede sahildar devletlere birtakım

yetkiler vermiştir.

Kıta sahanlığı ise sahildar devlete, BMDHS’nin 76/1. maddesine

göre karasularının ölçülmeye başlandığı esas hatlardan itibaren kural

olarak 200 mile, 76. maddenin 4 ve 6. fıkralarındaki jeolojik şartların

karşılanması halinde ise 350 mile kadar uzanan deniz alanının deniz

yatağı ve toprak altında bulunan doğal kaynaklar üzerinde ekonomik

nitelikte bir takım yetkilerin verildiği bir deniz alanıdır. Söz konusu

yetkiler, BMDHS’nin 77. maddesine göre bu alandaki canlı ve cansız

kaynakları araştırma ve işletmedir.

Münhasır ekonomik bölge ise BMDHS’nin 57. maddesine göre

karasularının ölçülmeye başlandığı esas hatlardan itibaren, 200 mile

kadar uzanabilir. Bu deniz alanında sahildar devlete verilen hak ve

yetkiler yine ekonomik nitelikte olup, BMDHS’nin 56. maddesine göre

deniz yatağı üzerindeki sularda, deniz yataklarında ve bunların top-

rak altında bulunan canlı ve cansız doğal kaynakların araştırılması,

işletilmesi, korunması ve yönetimidir.

Kıta sahanlığı ve münhasır ekonomik bölgede, sahildar devletlere

verilen haklar dışında, söz konusu deniz alanları açık deniz rejimine

tabidir ve diğer devletler açık deniz serbestilerinden faydalanabilecek-

lerdir (BMDHS m 58 ve 78–79).

BMDHS’de uluslararası deniz yatağı, özel bir rejim altına konul-

muştur. Gerçekten de BMDHS’nin henüz 1/1.maddesinde, ulusal yet-

ki sınırları ötesindeki deniz yatakları ve bunların toprak altı, “Bölge”

olarak tanımlanmıştır. Dolayısıyla devletin deniz ülkesini oluşturan

deniz alanları ile devletlerin deniz yatağı ve bunun toprak altında yet-

kili oldukları alanlar dışında kalan açık deniz alanının deniz yatağı

ve toprak altı, “Bölge” olarak adlandırılan uluslararası deniz yatağını