Previous Page  69 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 69 / 457 Next Page
Page Background

68

Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuruda ‘Tedbir’

ıstırabın, meşru bir muamele ya da cezanın barındırdığı rencide olma

duygusu ve ıstırabın ötesine geçmiş olması gerekmektedir.

26

Genel bir ifadeyle söylemek gerekirse, AYM, tutulma koşullarının

genel olarak getirdiği olumsuzlukların tedbir kararı için yeterli olama-

yacağına, doğması muhtemel zararın belli bir ağırlıkta olması gerek-

tiğine, başka bir ifadeyle “belli bir eşiğe ulaşmış olması gerektiğine”

vurgu yapmaktadır.

AYM’nin özellikle sokağa çıkma yasakları nedeniyle yapılan baş-

vurularda vurguladığı bir diğer husus ise, tedbir taleplerinin başvu-

rucunun şahsına yönelik tehlikelere ilişkin iddialara dayanması ge-

rektiğidir. Bu bakımdan kendisi sokağa çıkma yasağının uygulandığı

bölgenin dışında ikamet eden bireylerin tedbir istemleri reddedilmiş-

tir:

“Bireysel başvurunun niteliği gereği, tedbir talepleri sadece başvurucu-

nun şahsına yönelik iddialar yönünden değerlendirilebilir. Bu kapsamda,

Ankara’da ikamet ettiği anlaşılan başvurucunun “sokağa çıkma yasağı” ka-

rarlarından derhâl tedbir kararı verilmesini gerektirecek şekilde kişisel olarak

etkilendiğine ya da alınan kararların doğrudan mağduru olduğuna dair bir

sonuca ulaşılamamıştır.”

27

B. Tedbir Kararı Kapsamındaki Haklar

Yasada tedbir kararının hangi haklar bakımından uygulanabile-

ceği konusunda bir sınırlama getirilmemiş olmasına karşın, AYM İç-

tüzüğünde md.73’te yer alan “

Başvurucunun yaşamına ya da maddi veya

manevi bütünlüğüne yönelik ciddi bir tehlike bulunduğunun anlaşılması üze-

rine”

tedbir kararı verilebileceğine ilişkin ifadeden; tedbir kararının

ancak, Anayasa’nın 17. maddesinde düzenlenmiş olan ve AİHS’nin 2.

ve 3. maddesindeki haklara karşılık gelen “yaşam hakkı” ve “maddi ve

manevi bütünlüğünü koruma hakkı” söz konusu olduğunda verilebi-

leceği gibi bir sonuç çıkmaktadır.

28

26

Mahkeme burada AİHM’in Ramirez Sanchez/Fransa,

B.No.

59450/00, § 157

kararına atıf yapmaktadır.

27

AYM, Meral Danış Beştaş, (TAK), B. No.2015/19545, 22.12.2015, §17.

28

Bu durum kimi yazarlarca içtüzük hükmü açık bir biçimde kanuna aykırılık teş-

kil ettiği gerekçesiyle eleştirilmiştir. Örneğin, KOÇ’a göre içtüzük düzenlemesi,

bireysel başvurunun inceleme ve yargılama usulüne ilişkindir. Buna ilişkin ka-

nunun çerçevesini aşan, yeniden belirleyen nitelikte bir düzenleme yapılmasının,

AYM’nin kendi çalışma esaslarını ve işbölümünü düzenleme yetkisine yönelik

anayasal kurala uygun değildir. Çünkü bu yetki kanunla düzenlenen yargıla-