Previous Page  71 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 71 / 457 Next Page
Page Background

70

Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuruda ‘Tedbir’

Bir başka kararında ise

“...başvurucunun sınır dışı edilmesi halinde

özgürlük güvenlik hakkının ihlal edileceği, aile bütünlüğünün bozulacağı yö-

nündeki iddialarıyla gerçekleştirdiği tedbir kararı verilmesi yönündeki istemi-

nin 6216 sayılı Kanun ve İçtüzük hükümleri uyarınca reddi gerekmektedir.”

31

denilmiştir.

Mahkemenin bu tarz taleplerde, ‘md.73 kapsamında değildir’ di-

yerek başvuruları toptancı bir bakış açısı ile değerlendirme dışında

bırakmak yerine, öncelikle ortada telafisi imkansız bir zarar tehlike-

sinin olup olmadığına bakması, bunun ciddiyeti ve aciliyetini (gerçek

ve yakın bir tehlike olup olmadığını) değerlendirmesi, daha sonra bu

zarar tehlikesinin hangi hakka yönelik olduğunu da göz önünde bu-

lundurarak, tedbir kararının alınmasının bireysel başvuru yolunun

etkinliği ve tarafların haklarının ve çıkarlarının korunması bakımın-

dan “zorunlu” olup olmadığını değerlendirmesi daha doğru olur diye

düşünmekteyiz. En nihayetinde tedbirin amacı bireysel başvuru yolu-

nun etkinliğini güvence altına almak ve tarafların hak ve çıkarlarını

korumaktır. Dolayısıyla tedbir talebinin reddi veya kabulü kararları

bu amaçlar ekseninde verilmelidir.

Örneğin, TİB tarafından verilen erişim yasaklarına ilişkin karar-

lara dair tedbir istemi, “başvurucuların, tedbir kararı uygulanmadığı

takdirde, telafisi mümkün olmayan bir zarara sebebiyet verecek (yani

mahkemenin nihai ihlal kararı vermesi halinde bu kararı etkisiz kıla-

cak) düzeyde ciddi bir tehlikenin varlığını ortaya koyamadığı, ayrıca

doğacağı iddia edilen zararların telafisi mümkün olmayan ağırlıkta bir

zarar olduğuna dair de yeterli emarenin bulunmadığı” gerekçeleri ile

de pekâlâ ret kararı verilebilirdi. Böylesi bir yorumun tedbir kararının

ve genel olarak da bireysel başvuru yolunun amacı ile daha uyumlu

olacağı açıktır.

Bununla birlikte belirtmek gerekir ki, AYM bir kararında Anayasa

md.17 yanında md.19’u da tedbir kararına dolaylı olarak konu etmiştir.

Kararında,

“...başvurucunun zorla ülkesine gönderilmesi durumunda yaşa-

mına ya da maddi ve manevi bütünlüğüne yönelik bir tehlikenin ortaya çıka-

cağı açıkça anlaşılmaktadır. Bu durumda ise Anayasa’nın 17. ve 19. maddele-

31

AYM, Solmaz Mamedova (TAK), B. No. 2015/6724, 20.5.2015, §22.