

77
TBB Dergisi 2017 (130)
Gonca EROL
Bu nedenledir ki ilk yıllarda AYM, uygulamasında tedbir istemli
çoğu başvuruda İçtüzük md.33/3’ü
51
işleterek süreci hızlandırmıştır.
52
Uygulamada son bir yıla kadar, tedbir istemli başvurular yapıl-
dıkları gün ön incelemesi tamamlanıp komisyona gönderiliyor ve
aynı gün komisyon tarafından md.33/3 hükmü çerçevesinde şöyle bir
karar ile bölüme gönderiliyordu:
“....Komisyonunca, .... tarihinde başvu-
runun karara bağlanması için Bölüm tarafından karar alınması gerekli görül-
düğünden, Anayasa Mahkemesi
İçtüzüğü’nün
33. maddesinin (3) numaralı
fıkrası uyarınca, kabul edilebilirlik incelemesinin Bölüm tarafından yapılması-
na, dosyanın Bölüme gönderilmesine karar verilmiştir.”
51
İçtüzük md.33/3 şöyledir: “Komisyonlar, önlerindeki bir başvurunun Anayasa-
nın uygulanması ve yorumlanması veya temel hakların kapsam ve sınırlarının
belirlenmesi açısından önem taşıyıp taşımadığının, başvurucunun önemli bir za-
rara uğrayıp uğramadığının tespiti ve başvurunun çözümünün bir ilke kararını
gerektirmesi veya alınacak kararın Mahkeme tarafından verilmiş başka bir karar
ile çelişebilecek nitelikte olması hâllerinde kabul edilebilirlik hususunu karara
bağlamadan başvuruyu ilgili Bölüme gönderirler.”
52
Örneğin bkz. AYM, Enedjan Narmetova (TAK), B. No.2013/6782, 6.9.2013. Tedbir
istemli bir bireysel başvurunun AYM’de nasıl bir süreç izlediğini Anayasa Mah-
kemesi İkinci Bölüm Başkanı Dr. Alparslan Altan, 2013 tarihli bir yazısında şöyle
özetlemiştir:
“...tedbir talepli bir başvuru yapıldığında Bireysel Başvuru Bürosu derhal bu baş-
vuruyu işleme almaktadır. Başvuru evrakı üzerinde yapılan ilk değerlendirme-
de tedbir kararı verilmesi için yeterli bilgi olup olmadığına bakılmaktadır. Eğer
tedbir kararı için yeterli bilgi mevcut değilse derhal başvurucu ya da vekiline
belirtilen iletişim bilgilerinden ulaşılarak bu eksikliklerin tamamlatılması yoluna
gidilmektedir. Eksiklik yoksa ya da eksiklikler tedbir kararı vermeye yetecek ölçü-
de tamamlandığında başvuru dosyası derhal komisyonlara havale edilmektedir.
Dosya Komisyonlar Baş raportörlüğü önüne geldiğinde bu konuyla ilgili raportör
derhal tedbir talebi hususunda heyete sunulmak üzere bir karar taslağı hazırlan-
masını sağlamaktadır.
Komisyonlar önlerine gelen bu başvurunun kabul edilebilirlik incelemesinin vakit
alacağı düşüncesiyle başvurunun kabul edilebilirlik hususunun karara bağlanma-
sı için derhal Bölüme sevki yapılmaktadır. Bu amaçla Komisyonlar, toplantı yap-
ması mümkün değil ise toplantı yapmaksızın ya da elektronik oylama yapılması
usulü ile karar alabilmektedirler.
Bu şekilde Bölüm önüne gelen başvuruda, Bölümler başvurunun kabul edilebi-
lirlik ve esasının birlikte incelemesine karar verdikleri dosyanın tedbir kararı ile
ilgili kısmının hemen görüşmesine başlarlar. Eğer başvurunun o anda görüşül-
mesi için Bölüm üye yeter sayısının temin edilememesi durumunda diğer Bölüm
üyelerinden bu eksiklik tamamlanmaktadır.
Tedbir ile ilgili kısmı karara bağlanan dosyanın daha sonra kabul edilebilirlik ve
esasına ilişkin incelemesi birlikte yapılarak başvuru kesin bir şekilde sonuçlandı-
rılmaktadır.”
Alparslan Altan, “Bireysel Başvurunun Birinci Yılına Genel Bir Bakış”,
HUKAB
Dergi
, Sayı 7,
http://www.hukabdergi.com/p2605/