Previous Page  78 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 78 / 457 Next Page
Page Background

77

TBB Dergisi 2017 (130)

Gonca EROL

Bu nedenledir ki ilk yıllarda AYM, uygulamasında tedbir istemli

çoğu başvuruda İçtüzük md.33/3’ü

51

işleterek süreci hızlandırmıştır.

52

Uygulamada son bir yıla kadar, tedbir istemli başvurular yapıl-

dıkları gün ön incelemesi tamamlanıp komisyona gönderiliyor ve

aynı gün komisyon tarafından md.33/3 hükmü çerçevesinde şöyle bir

karar ile bölüme gönderiliyordu:

“....Komisyonunca, .... tarihinde başvu-

runun karara bağlanması için Bölüm tarafından karar alınması gerekli görül-

düğünden, Anayasa Mahkemesi

İçtüzüğü’nün

33. maddesinin (3) numaralı

fıkrası uyarınca, kabul edilebilirlik incelemesinin Bölüm tarafından yapılması-

na, dosyanın Bölüme gönderilmesine karar verilmiştir.”

51

İçtüzük md.33/3 şöyledir: “Komisyonlar, önlerindeki bir başvurunun Anayasa-

nın uygulanması ve yorumlanması veya temel hakların kapsam ve sınırlarının

belirlenmesi açısından önem taşıyıp taşımadığının, başvurucunun önemli bir za-

rara uğrayıp uğramadığının tespiti ve başvurunun çözümünün bir ilke kararını

gerektirmesi veya alınacak kararın Mahkeme tarafından verilmiş başka bir karar

ile çelişebilecek nitelikte olması hâllerinde kabul edilebilirlik hususunu karara

bağlamadan başvuruyu ilgili Bölüme gönderirler.”

52

Örneğin bkz. AYM, Enedjan Narmetova (TAK), B. No.2013/6782, 6.9.2013. Tedbir

istemli bir bireysel başvurunun AYM’de nasıl bir süreç izlediğini Anayasa Mah-

kemesi İkinci Bölüm Başkanı Dr. Alparslan Altan, 2013 tarihli bir yazısında şöyle

özetlemiştir:

“...tedbir talepli bir başvuru yapıldığında Bireysel Başvuru Bürosu derhal bu baş-

vuruyu işleme almaktadır. Başvuru evrakı üzerinde yapılan ilk değerlendirme-

de tedbir kararı verilmesi için yeterli bilgi olup olmadığına bakılmaktadır. Eğer

tedbir kararı için yeterli bilgi mevcut değilse derhal başvurucu ya da vekiline

belirtilen iletişim bilgilerinden ulaşılarak bu eksikliklerin tamamlatılması yoluna

gidilmektedir. Eksiklik yoksa ya da eksiklikler tedbir kararı vermeye yetecek ölçü-

de tamamlandığında başvuru dosyası derhal komisyonlara havale edilmektedir.

Dosya Komisyonlar Baş raportörlüğü önüne geldiğinde bu konuyla ilgili raportör

derhal tedbir talebi hususunda heyete sunulmak üzere bir karar taslağı hazırlan-

masını sağlamaktadır.

Komisyonlar önlerine gelen bu başvurunun kabul edilebilirlik incelemesinin vakit

alacağı düşüncesiyle başvurunun kabul edilebilirlik hususunun karara bağlanma-

sı için derhal Bölüme sevki yapılmaktadır. Bu amaçla Komisyonlar, toplantı yap-

ması mümkün değil ise toplantı yapmaksızın ya da elektronik oylama yapılması

usulü ile karar alabilmektedirler.

Bu şekilde Bölüm önüne gelen başvuruda, Bölümler başvurunun kabul edilebi-

lirlik ve esasının birlikte incelemesine karar verdikleri dosyanın tedbir kararı ile

ilgili kısmının hemen görüşmesine başlarlar. Eğer başvurunun o anda görüşül-

mesi için Bölüm üye yeter sayısının temin edilememesi durumunda diğer Bölüm

üyelerinden bu eksiklik tamamlanmaktadır.

Tedbir ile ilgili kısmı karara bağlanan dosyanın daha sonra kabul edilebilirlik ve

esasına ilişkin incelemesi birlikte yapılarak başvuru kesin bir şekilde sonuçlandı-

rılmaktadır.”

Alparslan Altan, “Bireysel Başvurunun Birinci Yılına Genel Bir Bakış”,

HUKAB

Dergi

, Sayı 7,

http://www.hukabdergi.com/p2605/