

78
Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuruda ‘Tedbir’
AYM komisyonları, son dönemde verdiği kararlarda bu hüküm
yerine doğrudan İçtüzüğün 73. maddesinin 2. fıkrasına dayanarak
tedbir istemli başvurularda, kabul edilebilirlik incelemesinin bölümce
yapılmasına karar verip, dosyayı bölüme göndermektedir:
“...Komisyo-
nunca, başvurucunun tedbir talebinin Bölüm tarafından karara bağlanması
gerekli görüldüğünden, Anayasa Mahkemesi
İçtüzüğü’nün (İçtüzük) 73.
maddesinin (2) numaralı fıkrası uyarınca, kabul edilebilirlik inceleme-
sinin Bölüm tarafından yapılmasına, dosyanın Bölüme gönderilmesi-
ne karar verilmiştir.”
Böylesi bir karar ile bölüme gelen dosyalardaki tedbir istemi, pra-
tikte, kabul edilebilirliğe ilişkin bir karar verilmeden önce incelenmek-
te ve karara bağlanmakta. Yani md.73/2’de yer alan “dosyanın esası
hakkında karar verilmeden önce” tedbir kararının verileceğine ilişkin
ifade, kabul edilebilirlik aşamasını da kapsayacak biçimde yorumlanı-
yor gibi görünüyor. Ancak 6216 sayılı yasanın md.49/5 hükmü ve İç-
tüzük md.73/1 açık biçimde tedbirin “esas inceleme aşamasında” yani
başvuru kabul edilebilir bulunduktan sonra verilebileceğini düzenle-
miş. Bu bakımdan, pratikte, olumlu bir biçimde, tedbirin amacına uy-
gun bir işleyiş söz konusu olsa da, mevzuat ile olan uyumsuzluğun en
azından belirsizliğin giderilmesi yerinde olacaktır.
B. Tedbir Talebi ve Talebin İncelenmesine İlişkin Bazı
Hususlar
1. Başvurucu Tarafından Tedbir
İ
stemi ve Resen Tedbir Kararı
6216 sayılı Kanun md.49/5 ve AYM İçtüzüğü md.73/1-2 hüküm-
lerine göre, tedbire resen veya başvurucunun talebi üzerine karar
verilebilir. Her ne kadar mahkemenin resen tedbir kararı alabileceği
belirtilse de, mahkemenin her önüne gelen başvuruda ayrıca tedbir
kararı alınıp alınmaması gerektiğini tartışması gerekmez. Mahkeme
olağan inceleme süreci içerisinde tedbir kararı verilmesini gerektiren
bir durum tespit ederse bu kararı resen verecektir.
53
Bu anlamda AİHM uygulamasında bir alternatif daha bulunmak-
tadır. AİHM İçtüzük md.39/1’e göre, tedbir istemi taraflardan gelebile-
ceği gibi ilgili üçüncü bir kişi tarafından da sunulabilir:
“Daire veya ge-
53
Sağlam,
http://www.hukabdergi.com/p2122/.