

357
TBB Dergisi 2017 (131)
İbrahim ERTUĞRUL
tir.
27
Bu durumda evi temizleyen, evin yemeklerini pişiren ve teşrifatta
yer alan aşçı, uşak gibi çalışanların yalnızca ev işleri kategorisinde yer
almaları gerekçesiyle İş Kanunu kapsamına sokulmamasının eşit bir
muamele olduğunu söylemenin imkânı bulunmamaktadır.
Belirtmelidir ki, kadınlara hukuksal eşitlik tanınması kadınlara
gerçek anlamda eşit davranılması anlamına gelmeyecektir. Türk top-
lumunun bir gerçeği de ev ve aile içi üretim işlerinin çoğunun kadınlar
tarafından üstlenildiğidir. Bu durum ne yazık ki evde, tarlada veya
işyeri olarak tanımlanmayan yerlerde çalışan ve hakları koruma al-
tına girmemiş olan çok sayıda kadını savunmasız ve güvencesiz bı-
rakmaktadır.
28
Bu durum kadın çalışanların erkeklerle eşit istihdam
imkânlarına ve sosyal güvencelere sahip olduğunu söylememize ma-
nidir. Bu anlamda da, Türkiye’nin 1985 yılında tarafı olduğu CEDAW
Sözleşmesi’nde yer alan istihdam ve çalışma haklarında eşitlik sağlan-
ması yükümlülüğünün yerine tam olarak getirilemediği gözler önüne
serilmiş olur.
29
Birleşmiş Milletler Kadınlara Karşı Ayrımcılığın Önlen-
mesi Komitesi’nin Türkiye üzerindeki nihai gözlem raporlarının yer
aldığı metninde, kadınların çoğunlukla tarım alanında ücretsiz ev iş-
çisi olarak ve kayıt dışı işlerde düşük ücretlerle veya ücret almadan ve
sosyal sigorta güvenceleri bulunmaksızın çalışıyor olmalarından ötü-
rü kaygılarını ifade etmiş ve bu durumun kadınlara karşı doğrudan ve
dolaylı ayrımcılık teşkil ettiğini belirtmiştir.
30
CEDAW Komitesi, 2016
yılına ait son gözlem raporunda da, Türkiye’de önemli oranda kadın
işçinin düşük ücretli ve kayıt dışı işlerde çalıştığını; bu uygulamaların
da kadınların sosyal güvencelerden mahrumiyetini arttırdığını yine-
lemiştir. Komite son raporunda ayrıca, çoğunlukla kadınların çalıştığı
sektörlerde özel önlemler almak ve bu önlemlerin kayıt dışı ekonomik
alanlarda da kadınlara karşı yaşanan ayrımcılığı önlemek hedefini taşı-
ması konusunda Taraf Devlet Türkiye’yi teşvik etmiştir. Kırsal kesim-
de yaşayan kadınların istihdam alanında yüz yüze kaldığı toplumsal
27
22. HD. E. 2013/35095, K. 2015/9308 T. 09.03.2015 lexpera veritabanı
28
BM İnsan Hakları Yüksek Komiserliği’nin tematik durum değerlendirmesi için
bkn. 22 No’lu Durum Tespit Belgesi, Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Ön-
lenmesi Sözleşmesi’nin Maddi Hükümleri (Factsheet No: 22), Der: Gökçeçiçek
Ayata-Sevinç Eryılmaz Dilek- Bertil Emrah Oder, Kadın Hakları Uluslararası Hu-
kuk ve Uygulama, İst. Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2010, s. 105.
29
RG. 14 Ekim 1985-18898
30
CEDAW/C/TUR/CC/4-5, a.g.e. s.122