

358
6701 Sayılı Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanunu Sonrasında Bireysel ...
cinsiyet temelli görev dağılımlarının da kadınlara karşı bir ayrımcılık
tehdidi olduğu Komite tarafından vurgulanmıştır (CEDAW/C/TUR/
CO/7).
31
BM CEDAW Komitesi’nin 1991 yılında almış olduğu 16 numaralı
Genel Tavsiye Kararında da Taraf Devletler’in, aile mensuplarına ait
işletmelerde kadınların ücret, sosyal yardım ve sosyal güvencelerden
faydalandırılmadan yalnızca erkeğin himayesinde çalıştırılmasının
önüne geçilmesini tavsiye etmiş; kırsal ve kentsel aile işletmelerinde
bu tür durumların sıklıkla meydana geldiğini belirterek bu durumun
Sözleşme’ye aykırı olacağını ve kadının istismarı anlamına geleceğini
ifade etmiştir. Komite’nin aynı oturumda almış olduğu 17. Genel Tav-
siye Kararı’nda ise kadınların, her ülkenin kalkınmasına katkıda bulu-
nan ve ücretlendirilmeyen ev içi faaliyetlerinin ölçülmesinin kadının
fiili ekonomik rollerini açığa çıkarmaya yardımcı olacağı düşüncesine
varılmıştır. Bu doğrultuda Taraf Devletler, ücretlendirilmeyen ev içi
faaliyetlerini ölçümleyerek Sözleşme’nin 18. maddesi kapsamında ra-
porlarına dâhil etmesi gerektiğini belirtmiştir. Şüphesiz ki bu ölçümle-
rin amacı kadınların piyasada fiyatlandırılmayan emeklerinin sayısal-
laştırılarak gayri safi milli hâsıla hesaplarına katılmasını sağlamaktır.
32
507 (şimdi 5362) sayılı Kanun’un tarifine göre Esnaf ve Sanatkarlar,
‘‘Esnaf ve Sanatkar meslek kollarına dahil olup, ekonomik faaliyetini
sermayesi ile birlikte bedenî çalışmasına dayandıran ve kazancı tacir
veya sanayici niteliğini kazanmayan.....’’ kişiler olarak tanımlanmak-
tadır. Yargıtay’ın tanımlamasıyla esnaf kişilerin, esnaf sayılabilmesi
için geçimini münhasıran o işten sağlamaları gerekir ve ticari serma-
yesi ile birlikte vücut çalışmalarına dayanan ve geliri bulunduğu yerin
gelenek ve teamüllerine nazaran tacir niteliğini gerektirmeyecek mik-
tarda sınırlı olan çalışanlar esnaf sayılacaktır.
33
İş Kanunu’nun 4/I-ı
hükmüne göre, üç kişinin çalıştığı esnaf işyerlerinde esnaf işçisi kıdem
tazminatına hak kazanamayacaktır. Kanunun hazırlanması sürecinde
bu hüküm yer almazken, hatta Kanunun hazırlanmasında yer alan
Bilim Kurulu Taslak Metninde, ‘‘Avukat, hekim, mali müşavir gibi
31
Orjinal metin için bkn.
http://tbinternet.ohchr.org/_layouts/treatybodyexter-nal/Download.aspx?symbolno=CEDAW%2fC%2fTUR%2fCO%2f7&Lang=en
32
Kadın Hakları Uluslararası Hukuk ve Uygulama, s.453
33
9. HD. 13.01.1997, E. 1996/16827, K.1997/58; 9. HD. 11.2.2002, E. 2002/2969, K.
2002/2601