

359
TBB Dergisi 2017 (131)
İbrahim ERTUĞRUL
serbest meslek sahiplerinin istihdam ettiği, katip, odacı, hemşire vs.
İş Kanunu’ndan yararlanırken çok daha ağır şartları olan tornacının,
dökümcünün, dokumacının, fırıncının koruma dışında bırakılmaması
gerekir’’ görüşü belirtilmişken, Esnaf ve Küçük Sanatkarlar Konfede-
rasyonunun kurmuş olduğu etki sonucu böyle bir istisna oluşturul-
muştur.
34
Rehabilite edilenlerin İş Kanunu kapsamına alınmamasının makul
izahı ise rehabilite görenlerin bir hizmet ilişkisi içerisinde olmaması-
dır.
35
4857 sayılı İş Kanunu’nun 30ncu maddesinde işverenler, elli veya
daha fazla işçi çalıştırdıkları ozel sektor isyerlerinde yuzde ü engelli
işçi çalıştırmakla yükümlüdürler. İş Kanunu’nun 4/1-h hükmünün ise
bu durumla bir bağlantısı bulunmadığının belirtilmesi gerekir.
1475 sayılı mülga İş Kanunu’nun aynı şekilde kapsamını belirten
beşinci maddesinin onuncu fıkrasında Yardım Sevenler Derneği’nin
merkez ve taşra atölyelerinde çalışanlar hakkında bu kanunun uygu-
lanmayacağına ilişkin hüküm yer almaktaydı. 1981 yılında Ankara 1.
Asliye Hukuk Mahkemesi itiraz yoluyla Anayasa Mahkemesi’ne baş-
vurarak bu fıkranın iptalini istemiştir. Anayasa Mahkemesi yapmış ol-
duğu somut norm denetiminde ise Yardım Sevenler Derneği’nin kamu
yararına faaliyet yürüttüğünü, bu dernekte çalışanların başka yerlerde
çalışma imkânının olmadığından bahisle dernek ve çalışanlarının ara-
sında işçi-işveren ilişkisinden bahsedilemeyeceğini belirtmiş ve itira-
zın reddine karar vermiştir.
36
Anayasa Mahkemesi’nin bu kararına üç
yargıç katılmamış ve aksi yönde görüş belirtmişlerdir.
37
TİHEK sonrası
başlayan süreçte kıdem tazminatı için aranan İş Kanununa tabi olmak
şartını tartışmak anlamında söz konusu karşı oy metinlerine müracaat
etmenin önem taşıdığı kanaatindeyiz. Üç görüşün dayandığı ilk nok-
ta dernek çalışanları ile dernek arasında bir hizmet akdinin mevcut
olduğu ve işveren derneğin bu kişilerin emeklerinden yararlandığı
hususudur. Görüşlerde her derneğin kamu yararını amaçlayabilece-
ği, ancak bu durumun işçiler zararına işveren dernek için bir imtiyaz
oluşturamayacağı görüşleri bulunmaktadır. Bunun yanında yüzlerce
kamu yararı güden derneklerin yanında yalnızca Yardım Sevenler
34
C. İlhan Günay, a.g.e., s. 228
35
a.g.e., s. 231
36
AYM E. 1981/13 K. 1983/8 T. 28.4.1983 RG Tarih ve Sayı: 09.04.1984-18367
37
Bkn. Ahmet Boyacıoğlu, Semih Özmert, Yekta Güngör Özden Karşı Oy Metinleri