Previous Page  197 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 197 / 417 Next Page
Page Background

196

Türk Aile Hukukunda Toplumsal Cinsiyet Rolleri

yade, ailenin ve kadının korunması temeline dayandırılmış olmasıyla

eleştiriye açıktır.

TMK’nın 1 Ocak 2002 tarihinde yürürlüğe girmesinden sonra,

eşler arasında yasal mal rejiminin edinilmiş mallara katılma rejimi

olduğu kabul edilmiş ve eşlere Kanun’da belirlenen diğer mal rejim-

lerinden birini seçme hakkı da tanınmıştır (TMK m.202). Edinilmiş

mallar yanında eşlerin kişisel mallarının da olduğunu kabul eden bu

rejim, kişisel malların gelirlerinin edinilmiş mallar arasında olduğu-

nu, Anayasa’ya aykırılığı iddia edilen hükümle kabul etmiştir. Yasal

mal rejimi olarak edinilmiş mallara katılma rejiminin kabul edilme-

si, öncelikle eşler arasındaki eşitlik temeline dayalı bir hukuki reji-

min oluşturulmasına sunduğu katkı sebebiyle önemliyken, Anayasa

Mahkemesi’nin gerekçesinde bu hususa hiç değinilmemiştir. Anayasa

Mahkemesi, iptali istenen hükmün mülkiyet hakkına bir müdahale

oluşturduğunu kabul etmiş ve değerlendirilmesi gerekenin, bu müda-

halenin meşru amaçlara dayanıp dayanmadığının, söz konusu kısıtla-

manın demokratik toplum düzeninin gerekleriyle ölçülülük ilkesine

uygun olup olmadığının tespiti olduğunu belirtmiştir.

30

Yaptığı değer-

lendirme sonunda, mülkiyet hakkına yapılan müdahalenin meşru bir

amaca dayanmadığının söylenemeyeceği sonucuna varmış ve Kanun

hükmünün

“ … kişisel malların evlilik birliği içinde edinilen gelirlerinin or-

tak paylaşımını öngörerek ailenin özellikle kadınların korunmasını sağlamak

için kamu yararı amacıyla çıkarıldığının açık …”

31

olduğunu belirleterek,

meşru amacı ailenin özellikle kadınların korunması olarak ifade etmiş-

tir. Kadını ve onun ayrı düşünülemediği aileyi koruma güdüsü yerine,

kişisel malların gelirlerinin de edinilmiş mal sayılmasında, evlilik sü-

resince eşin, bu malın gelir getirmesi için emek harcayacağı, bu eş kişi-

sel malına emek ve zaman harcarken, diğer eşin de eve ya da edinilmiş

mala emek harcayacağı görüşüne

32

dayanmış olmasının, geleneksel

toplumsal cinsiyet rollerinden uzaklaşılmasına sunacağı katkı açıktır.

Oysa Anayasa Mahkemesi bu yolu tercih etmemiştir.

Anayasa’ya uygunluk denetiminde, Anayasa Mahkemesi’nin top-

lumsal cinsiyet karşısındaki tutumunun; ceza hukuku normları söz

30

Anayasa Mahkemesi Kararı, 14.12.2016 tarih, 2016/36 E.-2016/187 K., par. 22.

31

Anayasa Mahkemesi Kararı, 14.12.2016 tarih, 2016/36 E.-2016/187 K., par. 24.

32

Bu görüş için bkz. Ahmet M. Kılıçoğlu, Medenî Kanun’umuzun Aile - Miras ve

Eşya Hukuku’nda Getirdiği Yenilikler, B.3, Ankara 2014, s.208.