

195
TBB Dergisi 2017 (132)
Ayşe Seda GÜLSEVEN
birikimlerini azaltmak ve önlemek amacına yönelik olduğu belirtil-
miştir.
27
Anayasa Mahkemesi’nin, bir tür koruma tedbiri olarak nitelendir-
diği kanun hükümlerini, “toplumsal gerçeğin telafisi” olarak gerek-
çelendirmesi, kadın erkek eşitliğinin yaşama geçirilmesi için eylemli
eşitliği benimsemesi sebebiyle önemlidir. Fakat esasen Anayasa Mah-
kemesi, kadınların aile ve ücretsiz ev emeği alanında sıkışmasına karşı
çıkmayan, adeta bu tür bir kısıtlılığı teşvik eden ya da bu durumun
erkek egemen toplumdan kaynaklanan temellerini hiç ele almayan,
sadece ortaya çıkan zayıflık ve bağımlılıktan doğan zararı tazmin
amacıyla kendini sınırlayan geleneksel korumacı tedbirleri uygula-
maktadır. Gerekçedeki telafi yaklaşımı, kadın erkek eşitliğini eylemli
olarak yaşama geçirmeyi hedefleyen, kadınlar ve kız çocuklarına yö-
nelik destek programları, öncelik hakkı ve kotalar gibi önlemler için de
kullanılmalıdır. Meslek edindirme, kadın istihdamını destekleme, ka-
dınların eğitim hakkından yararlanmalarının önündeki engelleri kal-
dırma, sosyal güvenlik sistemini geliştirme, bütçede kadın politikasına
pay ayırma gibi kapsamlı uygulamalarda da eylemli eşitlik ön plana
alınmadığı takdirde, yargı kararlarının bu tutumu, kadının bağımlı ve
korunmaya muhtaç bir birey olduğu yaklaşımını desteklemektedir.
Benimsenen bu korumacılık, “toplumsal gerçeğin telafisi”nden ziya-
de, pekişmesine yol açabilecek niteliktedir.
28
Benzer bir yaklaşımı Anayasa Mahkemesi’nin, 4721 sayılı Türk
Medeni Kanunu’nun (TMK) 219. maddesinin ikinci fıkrasının (4) nu-
maralı bendinin Anayasa’ya aykırı olması sebebiyle iptali talebi üzeri-
ne vermiş olduğu kararında da görmek mümkündür.
29
Anılan Kanun
hükmünde, edinilmiş mallara katılma rejiminde, kişisel malların gelir-
lerinin de edinilmiş mallar arasında olduğu düzenlenmiştir. Anayasa
Mahkemesi, hükmün Anayasa’ya aykırı olmadığı sonucuna varmakla,
Kanun’un amaçladığı eşler arasındaki eşitliği koruyan olumlu yönde
bir karar vermişse de, kararın gerekçesi, eşler arasındaki eşitlikten zi-
27
Anayasa Mahkemesi Kararı, 22.10.1996 tarih, 1996/10 E.-1996/40 K.
28
Bertil Emrah Oder
,
Anayasa’da Kadın Sorunsalı: Norm, İçtihat ve Hukuk Politi-
kası,
Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları: Eşitsizlikler, Mücadeleler, Ka-
zanımlar içinde (Derl. Hülya Durudoğan-Fatoş Gökşen-Bertil Emrah Oder-Deniz
Yükseker), Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2010, s. 207-239.
29
Anayasa Mahkemesi Kararı, 14.12.2016 tarih, 2016/36 E.-2016/187 K.