

244
Türkiye’de Rekabet Mahkemelerinin Kurulması Çok Mu Uzak Bir İhtimal?
II. Rekabet Mahkemelerinin Kurulması Türk Yargı Örgütüne
Uygun Olur Mu?
A. 4054 sayılı Kanun’un Yasalaşma Sürecinden Çıkarımlar
Rekabet hukuku camiasından veya bu camianın dışından
Türkiye’de rekabet mahkemelerinin kurulmasına gelebilecek ilk itiraz
yargı yoluna ilişkin olacaktır. Mevcut durumda kuruluş ve görevleriy-
le bir bütün olan idarenin bir parçasını oluşturan ve idari işlem tesis
etme yetkisini haiz RK’nın verdiği kararların idari yargı örgütü bün-
yesinde incelenmesi pek çok kimse tarafından ileri sürülebilir. Başka
bir deyişle, RK kararlarının adli yargı çatısı altında yargısal denetime
açılmasına, Türk yargı örgütüne veya Anayasaya aykırılık nedeniyle
itirazlar gelebilecektir. Hatta benzer itirazlar muhtemelen 4054 sayılı
Kanun’u hazırlayan komisyon üyeleri tarafından da öngörülmüş ve
söz konusu kanunun 55. maddesinin madde gerekçesinde şu açıkla-
maya yer verilme ihtiyacı hissedilmiştir:
“...
Kurul kararlarına idari niteliği ağır bastığından Kanunda yargı yolu
olarak Danıştay öngörülmüştür. Kurul kararlarının esas itibariyle ekonomik
niteliği ağır basan kararlar olduğu için, bünyesinde Hukuk Fakültesi mezun-
ları dışında üye de bulundurabilen Danıştay’ın Kurul kararlarını daha iyi
değerlendirebilecek bir teşkilat yapısına sahip olması, Danıştay’ın yargı yolu
olarak seçilmesinin diğer bir nedeni olarak sayılabilir
.”
Kanun koyucu idari yargıya başvurulmasının gerekçesini, idari
yargı bünyesinde hukuk fakültesi mezunu dışında da hâkimlerin bu-
lunması olarak göstermiştir (aslında bu durum hukukçuların iktisat
bilmediğine ilişkin komisyon üyeleri arasındaki bir ön yargıyı da orta-
ya koymaktadır). Burada akıllara şu soru gelmektedir: idari yargının
seçilmesinin nedeni RK kararlarında hukuki nitelendirmelere ek ola-
rak ekonomik analizlerin de bulunması ise, hem hukuk hem de iktisat
bilimine vâkıf olan hâkimlerden oluşabilecek bir uzmanlık mahkeme-
sinin kurulması, genel görevli idari yargı mahkemelerine oranla daha
etkin bir yargısal denetimin yapılmasına katkıda bulunmaz mıydı?
Dolayısıyla 4054 sayılı Kanun hazırlanırken RK kararlarına karşı baş-
vurulabilecek bir rekabet mahkemesi kurulmasının gündeme gelme-
diği anlaşılmaktadır.