

173
TBB Dergisi 2017 (133)
Dilşad Çiğdem SEVER
tulabilmesi bu tür bir illiyet bağı ile mümkün olabilecektir; illiyet bağı
sorumluluğun kurulabilmesinin en önemli şartıdır ve bu bağlamda
Danıştay’ın bazı kararlarında, hatta 5233 sayılı Kanun’un gerekçesinde
ileri sürülen ve sosyal risk ilkesinin geçerli olduğu durumlarda illiyet
bağının olmadığı iddiasının değerlendirilmesi gerekir.
İdarenin borçlar hukuku öznelerinden farklı görev ve yetkilerle do-
natılmış olması, yani kamu yararını gerçekleştirmek üzere hayatın çok
çeşitli alanlarında kamu gücü ayrıcalıklarını içeren yetki ve yükümlü-
lüklere sahip olması nedeniyle idarenin sorumluluğu farklı özellikle-
re sahiptir. İdare hukukunda kusurun özel hukuktaki gibi kişisel ve
sübjektif değil, anonim ve objektif olmasındaki gibi illiyet bağındaki
bağlantı da bir failin eylemi ile zarar arasındaki sübjektif ilişkide de-
ğil, kamu hizmetiyle zarar arasındadır.
25
Borçlar hukukunda beklenti
sorumluluğun sınırlandırılması ve olabildiğince sınırları net biçimde
çizilmesiyken idare hukuku alanında idarenin yetkilerindeki genişliğe
koşut olarak sorumluluğu da artabilecektir. İdare doğrudan aktif bir
eylem yürütmese de ihmali eylem olarak isimlendirilen ve idarenin
yükümlülüklerini yeterince yerine getirmemesinden kaynaklanan so-
rumluluk daha yaygın olarak karşımıza çıkar ve illiyet bağı idarenin
yürüttüğü kamu hizmetinden kaynaklanır. İdarenin sorumluluğunda
neden-sonuç bağının varlığı için zararın idarenin yürüttüğü bir kamu
hizmetiyle bağlantılı olmasını yeterli gören ve sorumluluğu genişletici
bir yorum sosyal hukuk devleti anlayışıyla da uyumludur.
26
Aksi bir
yoruma gidildiği ve illiyet bağı dar yorumlanarak özel hukukta kabul
gören şekliyle uygun illiyet bağı birebir uygulanırsa örneğin bomba
imha ekibinin imha etmeye çalışırken bir bombanın patlayarak zarara
yol açması durumunda patlamayı önlemeye çalışan kişilerin eylemiyle
zarar arasında illiyet bağı olduğu kabul edilemeyebilecektir. Yine ben-
zer şekilde idarenin kendi yerleştirmediği bir mayının patlaması sonu-
cunda mayını temizlememesi ya da bir elektrik kablosunun kopması
nedeniyle sorumluluğundan bahsedilebilmesinin nedeni doğan bu
olağandışı zararın idarece karşılanmasının zararın sosyalleştirilmesi
anlamına gelmesidir. Bir davada da ilkokulda ikinci sınıf öğrencisinin
gözüne kalem isabet etmesi nedeniyle gözünü kaybetmesi olayında
25
Mukbil Özyörük, İdare Hukuku Ders Notları, Ankara, 1972, s. 238.
26
Bu yönde bir görüş için bkz. Halim Alperen Çıtak, İdarenin Kusursuz Sorumlulu-
ğu Bağlamında Sosyal Risk İlkesi, Adalet Yayınları, Ankara, 2014, 76-80.