

179
TBB Dergisi 2017 (133)
Dilşad Çiğdem SEVER
görüşe de katılmaya imkân yoktur. Kimi kararlarda Danıştay’da da
izlenebilecek bu yaklaşımın en önemli sorunu bu Kanunun zorunlu
bir başvuru yolu olduğunu ve belli bir sorumluluk tipini öngördüğü-
nü varsaymasıdır. Oysa 5233 sayılı Kanun alternatif bir yargı-öncesi
uyuşmazlık çözme yöntemidir ve bu Kanuna göre bir başvuru yapılsa
da olayın koşullarına göre hizmet kusuru ya da kusursuz sorumlu-
luğa dayanılması mümkündür. Zaten Kanunun terörle mücadeleden
doğan zararları da içerdiği dikkate alındığında doğrudan idarenin
kusurlu eylemlerinin de bu Kanun kapsamında olacağını evleviyetle
dikkate almak gerekir.
b. 5233 sayılı Kanunun Uygulanma Alanı ve Kapsamı
5233 sayılı Kanun, Terörle Mücadele Kanunu kapsamındaki te-
rör eylemleri veya terörle mücadele kapsamında yürütülen faaliyet-
ler nedeniyle zarar gören gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel kişilerinin
maddî zararlarının sulhen karşılanmasını düzenlemiştir. Kanuna göre,
terör veya terörle mücadeleden maddi anlamda zarar gören kişilerin
olayın öğrenilmesinden itibaren altmış gün, her halde olayın meyda-
na gelmesinden itibaren bir yıl içinde zararın gerçekleştiği veya zarar
konusu olayın meydana geldiği il valiliğine başvurmalarıyla birlik-
te zarar tespit komisyonlarının yapacağı değerlendirme sonucunda
üzerinde anlaşacakları bir sulhname ile kişilerin maddi zararlarının
karşılanması mümkündür. Kamu tüzel kişilerinin örneğin köy adına
oluşan zararların talep edilmesi mümkün değildir.
39
Kanunun lafzın-
dan kamu görevlilerinin terörle bağlantılı zararları nedeniyle başvura-
mayacağına ilişkin sınırlandırıcı bir hüküm olmaması nedeniyle kamu
görevlileri de bu kapsama girmektedir.
40
Buna karşılık Danıştay bazı
kararlarında kamu görevlisinin zarara uğraması durumunda 5233 sa-
yılı Kanunun uygulanamayacağına karar vermiştir.
41
Danıştay’ın bu
yaklaşımının nedeni aşağıda da değinileceği üzere kanunu doğrudan
2015, s.989.
39
Bu yönde bir Danıştay kararı için bkz. 15. DAİRE, E. 2011/6719, K. 2012/11433,
21.11.2012.
40
5233 sayılı Kanunun uygulama yönetmeliğinin 18. Maddesinde terörle mücadele
nedeniyle zarar gören kamu görevlilerine daha önceden ödenmiş olan tazminat-
ların hesaplanma kriterinin farklı olması durumunda mahsup edilerek başvurma
imkânı açıkça düzenlenmiştir.
41
15. Daire, E. 2012/189, K. 2012/7048, 18.10.2012.