

178
Terörle Bağlantılı Zararlardan Dolayı İdarenin Sorumluluğu
mediği ve doğrudan sosyal risk ilkesinin uygulanacağını varsaymak
doğru değildir. Kusurlu sorumluluğun aslî olması karşısında her ko-
şulda öncelikle kusur bulunup bulunmadığı, yani idarenin bu zararı
önleme ihtimali olup olmadığı, güvenlik ve istihbarat hizmetlerinin
yürütülmesinde etkili hizmet verilip verilmediğinin denetlenmesi ge-
rekir. Bu konuda Madımak otelinin yakılması, Uğur Mumcu ve Hrant
Dink suikastlarına ilişkin davalar önemli birer örnektir. Madımak ote-
linin yakılması sırasında yeterli müdahalede bulunulmaması ve hem
Uğur Mumcu, hem Hrant Dink’in hedef haline geldiği açık olması-
na rağmen yeterince korunmamaları nedeniyle bu davalarda hizmet
kusuru bulunduğu kabul edilmiştir.
35
Günday’ın da belirttiği gibi,
yargının sosyal risk ilkesini nedensellik bağı bulunmayan türde bir
kusursuz sorumluluk türü olarak kabul etmesi “adeta idarenin terör
olayları karşısında aczine dayandırılmakta ve idareyi terörü önleye-
mediği halde kusura dayalı sorumluluktan soyutlamayı ve aklamayı
hedeflemektedir”.
36
Sosyal risk ilkesi bir kusursuz sorumluluk olarak
ele alınsa dahi terörle bağlantılı tüm zararlarda sosyal risk ilkesinin
uygulanacağını varsaymamak, öncelikle aslî sorumluluk türü olan ku-
surlu sorumluluğu değerlendirmek gerekir.
Kusursuz sorumluluğun hizmet kusurundan farklı olarak idareyi
ve ilgili kamu görevlisini suçlama gibi bir değer yargısına dayanma-
ması nedeniyle
37
idareyle hiçbir bağlantısı bulunmayan bir kusursuz
sorumluluğun varsayılması bir yandan sorumlu kamu görevlilerine
rücu edilmesinin önüne geçmekte, diğer yandan da idarenin yurttaş-
ların yaşam hakkı ile güvenlik hakkını korumak konusundaki yüküm-
lülüklerinin daha sınırlı biçimde çizilmesine, adeta idarenin aklanma-
sına yol açmaktadır.
5233 sayılı Kanun’un yürürlüğe girmesinden sonra sosyal risk il-
kesinin uygulanamayacağına ilişkin görüşler ileri sürülmüşse de
38
bu
35
Uğur Mumcu kararı (Danıştay 10. Daire, E. 1996/10292, K. 1998/1190, 18.3.1998);
Madımak kararı (Danıştay 10. Daire, E. 1996/211, K. 1996/5755, 2.10.1996) Hrant
Dink’le ilgili olan Danıştay tarafından yayımlanmadığından karardan gazete ha-
berleri aracılığıyla öğrenilmiştir.
http://www.milliyet.com.tr/4-suikast-yetmedi-gundem-1423514/
36
Günday, İdare Hukuku, s. 381.
37
Gözübüyük, “Terör Olayları…”, s. 195.
38
Bu yönde bkz. Kürşat Akça, “Toplumsal Olaylar Nedeniyle Oluşan Zararlardan
İdarenin Sorumsuzluğu”,
İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi,
Özel Sayı C. 2,