Previous Page  178 / 685 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 178 / 685 Next Page
Page Background

177

TBB Dergisi 2017 (133)

Dilşad Çiğdem SEVER

cadele kapsamında idare tarafından riskli araçların kullanılması duru-

munda sosyal risk ilkesinden değil, risk ilkesinden bahsetmek gerekir.

Buna karşılık zarar terörle mücadele kapsamında olduğu için 5233 sa-

yılı Kanun kapsamında bir zarardır.

32

Bu durumun bir başka örneği de

patlayıcı maddelerin, özellikle mayınların patlaması sonucunda uğra-

nılan zararlardır. Terörle mücadele etmek amacıyla devlet tarafından

mayın döşenmesi durumunda üçüncü kişilerin kasıtları olmaksızın bu

mayınların patlaması sonucunda yaralanması durumunda da idare-

nin sorumluluğunun gündeme gelmesi mümkündür. Ancak bu tür bir

durumda da kusura dayalı mı, yoksa kusursuz sorumluluğun belli bir

türünün mü sorumluluğa dayanak olduğu olayın özellikleri dikkate

alınarak değerlendirilmelidir. Eğer devletin döşediği mayınlı bir arazi-

de yeterli işaretleme yapılmaması nedeniyle zarar ortaya çıkmışsa ku-

surlu sorumluluğa gidilebilecekken yine devlet tarafından döşenen bir

mayınlı alanda yıllar içinde toprağın kayması nedeniyle öngörülme-

yen bir arazide patlama meydana gelmişse bu durumda risk sorumlu-

luğuna gidilebilecektir. Oysa devletin döşemediği bir mayınlı alanda

yaşanan patlama nedeniyle Danıştay kusura dayalı sorumluluğa

33

ya

da sosyal risk ilkesine dayanarak zararın tazminine karar verebilmek-

tedir.

34

Ancak Danıştay’ın karar gerekçelerinden hizmet kusurunu

öncelikle inceleyip incelemediği ya da hangi durumlarda doğrudan

sosyal risk ilkesini uyguladığını saptamak güçtür.

Yukarıda yapılan açıklamalar ışığında, kitlesel eylemler, terör

eylemleri ya da savaşla bağlantılı, yani toplumsal bağlamda oluşan

zararlar bakımından kusur ya da illiyet bağının aranmasının gerek-

32

15. Daire, E. 2011/9389, K. 2015/5311, T. 17.9.2015. Kararda otomatik bombaata-

rın deneme atışları sırasında meydana gelmesi karşısında olayın terörle mücadele

kapsamında olduğu kabul edilmiş ve olay yerinde bulunan davacının kızının ölü-

mü eşi ve çocuklarının yaralanmasından kaynaklanan zararların terörle mücadele

kapsamında giderilmesi gerektiğine karar verilmiştir.

33

Bu yönde yakın tarihli bir örnek için bkz. Danıştay 10. Daire, E. 2014/6332, K.

2016/722, 11.2.2016: “terör örgütünce yerleştirilmiş anti-tank mayınının üzerin-

den kamyonun geçmesi sonucunda meydana gelen patlamada ... patlama bölge-

sinin tehlikeli maddelerden arındırılarak güvenliğini sağlama veya güvenliği sağ-

lanamayan bölgeye girişe uyarıcı işaretlerle engel olunması hususundaki görevini

yerine getirmeyen davalı idarenin hizmet kusuru işlediği”ne karar verilmiştir.

34

Danıştay’ın hiç kusur tartışmadan sosyal risk ilkesi ve 5233 sayılı Kanun hüküm-

lerine atıfla tazmine hükmedilmesi gerektiği yönünde kararı için bkz. Danıştay 15.

Daire, E. 2011/16575, K. 2015/6073, 15.10.2015. Kararın gerekçesinden yukarıdaki

karardaki durumla bu durum arasında bir farktan bahsetmek mümkün değildir.