Previous Page  197 / 685 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 197 / 685 Next Page
Page Background

196

Terörle Bağlantılı Zararlardan Dolayı İdarenin Sorumluluğu

Anayasa Mahkemesi de konuyla ilgili bireysel başvurularda ma-

nevi tazminat isteminin 5233 sayılı Kanun dayanak gösterilerek red-

dedildiği davalarda “başvurucunun manevi tazminatı hak edip etme-

diğinin tartışılması gerekirken 5233 sayılı Kanun’da manevi zararların

karşılanmasına ilişkin herhangi bir düzenlemeye yer verilmediği ge-

rekçesiyle davanın reddine karar verilmesi adil yargılanma hakkı kap-

samında gerekçeli karar hakkının ihlal” edildiğine karar vermiştir.

80

e. Sulhnamenin Hukuki Niteliği

Özel hukukta bir alacakla ilgili uyuşmazlığın sulh yoluyla çözüm-

lenmesinin nitelenmesi daha kolay olmasına karşılık idare hukuku

alanında sulh yolunun bir tarafının idare olması işlemin niteliği so-

rununu da beraberinde getirmektedir. Özel hukuk alanında sulh hem

yargı-öncesi bir kurum, hem de Hukuk Muhakemeleri Kanunu’ndaki

düzenleme nedeniyle dava sırasında da başvurulabilecek bir yoldur.

81

Mahkemede ya da mahkeme dışında yapılabilen sulh “iki tarafın

aralarında var olan uyuşmazlığı karşılıklı fedakârlıkları ile tarafların

kendi sorunlarını kendilerinin çözmeleri esasına dayanan bir uzlaşı”

olarak tanımlanmakta ve bir sözleşme olarak nitelendirilmektedir.

82

Sulhu feragat ve kabulden ayıran nitelik, tek taraflı değil, iki taraflı

olması ve karşılıklı fedakârlığı içermesidir ve bu nedenle sözleşme ola-

rak nitelenmektedir. Adli yargıdan farklı olarak İYUK’ta sulhe ilişkin

bir hüküm olmaması nedeniyle idari yargının alanına giren uyuşmaz-

lıklarda sulh, yargı öncesi uyuşmazlık çözümü yöntemi olabilecektir.

İdari yargıda tarafların uzlaşması ancak kısmi feragat, kısmi kabul

olarak nitelenebilecektir.

83

Ancak tam yargı davasının iptal davası

ile birlikte açılması durumunda feragata ilişkin sınırlandırıcı içtihat

84

80

Abbas Emre Başvurusu

,

2014/5005, 6.1.2016, R.G. 11/3/2016-29650, par. 84.

81

HMK’nın 313. maddesine göre sulh, “görülmekte olan bir davada, tarafların ara-

larındaki uyuşmazlığı kısmen veya tamamen sona erdirmek amacıyla, mahkeme

huzurunda yapmış oldukları bir sözleşmedir. (2) Sulh, ancak tarafların üzerinde

serbestçe tasarruf edebilecekleri uyuşmazlıkları konu alan davalarda yapılabilir.

(3) Dava konusunun dışında kalan hususlar da sulhun kapsamına dâhil edilebilir.

(

4) Sulh, şarta bağlı olarak da yapılabilir”. Bu tür sulhu diğerlerinden ayıran, ilam

niteliğinde olmasıdır.

82

Aynur Cidecigiller, İdarenin Taraf Olduğu Uyuşmazlıkların Sulh Yoluyla Çözül-

mesi

,

Adalet Yayınları, Ankara, 2015, s. 124.

83

Cidecigiller, İdarenin...,

s. 146.

84

İYUK 31. maddede HMK’ya yapılan atıf nedeniyle uygulanan feragat konusunda