Previous Page  404 / 685 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 404 / 685 Next Page
Page Background

403

TBB Dergisi 2017 (133)

Damla SARIASLAN

tutulmasından sorumluluğu doğabilecektir.

36

Belgelendirmede her-

hangi bir hukuka aykırılık ya da eksiklik bulunmaması durumunda

tapu sicil memurunun bir sebep göstermeksizin işlem yapmaktan ka-

çınması durumunda da hukuk aykırılık ortaya çıkacak ve bu nedenle

doğabilecek zararlardan da devletin sorumluluğu meydana gelecek-

tir. Bunun dışında tapu sicil memurunun o tescilin hukuki sebebinin

geçerliliğini araştırma yükümlülüğü olup olmadığı hususunda genel

kabul edilen ve bizce de doğru olan, sicil memurunun araştırma yü-

kümlülüğünün sadece şekil ile sınırlı olduğudur. Bu noktada da tapu

sicil memuru sadece şüphelenmesi gereken bir durum var ise ayrıntılı

inceleme yapmakla yükümlü olacaktır. Örneğin memurun ehliyet du-

rumunu araştırma yükümlüğü yoktur.

37

Kanunlar ile tapu sicil memuruna resmi senet düzenlenmesi gö-

revini verildiği hallerde ise sicil memurunun söz konusu senedi eksik

ya da hukuka aykırı olarak düzenlemesi durumunda MK md. 1007

hükmünün uygulanmayacağı doktrinde oybirliği ile kabul edilmek-

tedir. Nitekim bu durumda tapu sicil memuru, kendi görevi dışında

adeta bir noter gibi hareket etmektedir.

38

Ancak, sicil memurunun, bu

hukuka aykırı senede dayanarak tescil işlemini gerçekleştirmesi duru-

munda tapu sicilinin tutulmasında hukuka aykırılık meydana gelecek

ve doğacak zararlardan devletin sorumluluğu ortaya çıkacaktır.

39

iii. Terkinler

Tapu sicilinde gerçekleştirilecek terkin işlemi, şekli olarak o kay-

dın üzerinin çizilmesi, içerik olarak ise kayıtlı ayni hak ya da şahsi hak-

kın sona erdirilmesidir. Bu anlamda terkin, ayni ya da şahsi hakkı sona

erdirici nitelikte bir bozucu yenilik doğuran hak olarak nitelendirilebi-

lir.

40

Terkin işlemlerinde de tıpkı tescil işleminde olduğu gibi hukuki

sebebin varlığı ve yazılı terkin talebi gerekmektedir. Bu tür bir terkin

işleminde tapu sicil memurunun, öncelikle terkin talebinde buluna-

nın tasarruf yetkisinin bulup bulunmadığını, ya da temsilci aracılığı ile

böyle bir işlemde bulunuluyorsa, temsil yetkisinin varlığını araştırma

36

Pekmez, s. 70.

37

Pekmez, s.65; Esmer, s. 747.

38

Pekmez, s. 66; Akipek, s. 342.

39

Sirmen, s. 52; Pekmez, s. 66.

40

Pekmez, s. 77.