

544
Sınai Mülkiyet Kanunu ve Yargıtay Uygulamasında Marka Hukukunda Tazminat
kazancı da kapsamaktadır. Yoksun kalınan kazanç, marka hakkına
tecavüz edilmesi dolayısıyla malvarlığında kesin olarak ya da büyük
ihtimalle gerçekleşecek artışın kısmen veya tamamen önlenmesi, yiti-
rilmesi olarak tanımlanabilir.
54
Yoksun kalınan kazançta, fiili zarardan
farklı olarak malvarlığının aktifinde bir azalma veya pasifinde bir artış
değil; marka hakkına tecavüz edilmeseydi, ileride markanın kullanıl-
masıyla elde edilecek kazancın belirlenmesi ile somutlaşacak bir mik-
tar bulunmaktadır.
55
Yoksun kalınan kazancın hesaplanmasında somut ve net olarak
ispat edilebilecek bir zarar bulunmamakta, markaya tecavüz fiilinin
geleceğe dönük muhtemel etkisi saptanmaktadır. Nitekim tecavüzün
etkisiyle marka değerinde azalma oluştuğunda, bu durum kendi içe-
risinde ileriye dönük sonuçları da barındırır. Hali hazır sonuçlar zaten
fiili zarar kapsamında istenebilirken ileriye dönük muhtemel etkiler
ise yoksun kalınan kazanç olarak talep edilecektir.
Fikri mülkiyet haklarının yapısı itibariyle, hakka tecavüz eden,
-örneğin markayı taklit eden- hak sahibini marka hakkından yoksun
bırakamaz, somut bir eşyaya zarar verilmesinden farklı olarak, hak
sahibi bu haktan bizzat yararlanmaya devam edebilir.
56
Bu yüzden
yoksun kalınan kazancın iade edilmesi, marka hakkına müdahaleden
kaynaklanan kazancın, hakka tecavüz edene bırakılmasının adil olma-
yacağı fikri ile de bağlantılıdır.
57
Marka değeri ile markanın ayırt ettiği ürünlerin değerinin ayrıştı-
rılması iktisadi anlamda son derece güçtür.
58
Bu zorluk sadece marka
sahibinin uğradığı kaybın belirlenmesi bakımından değil, aynı zaman-
da mütecavizin elde ettiği gelir bakımından da geçerlidir.
59
Nitekim
bir ürün veya hizmette kullanılan marka, ciroya etki eden faktörlerden
sadece biriyken kullanılan satış yöntemleri, reklam, satış organizasyo-
nu gibi ciroyu etkileyen çok sayıda bağımsız faktör bulunmaktadır.
Dolayısıyla soyut marka değerinin, satış, pazarlama ve müşteri nez-
dindeki somut etkisini tam olarak belirleyecek herhangi bir parametre
bulunmamaktadır.
54
Eren, s.526; Oğuzman/Öz, s.499.
55
Yasaman/Yüksel, s.1171.
56
Uzunallı, s.345.
57
Uzunallı, s.345.
58
Yasaman/Yüksel, s.1171
59
Yasaman/Yüksel, s.1171.