Previous Page  555 / 685 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 555 / 685 Next Page
Page Background

554

Sınai Mülkiyet Kanunu ve Yargıtay Uygulamasında Marka Hukukunda Tazminat

Davacı vekili; müvekkili adını TPE nezdinde tescilli

Şahin+Şekil

ibare-

li 29, 30,31. sınıflarda tescilli markasının bulunduğunu davalının müvekki-

linin markasını taşıyan tabelayı kullanmaya devam ettiğini, müvekkiline ait

olmayan ürünlere müvekkilinin markasını taşıyan etiketleri kullanmak sure-

tiyle sattığını, 556 Sayılı KHK’nın 66/a maddesi gereğince 500.00 TL maddi,

5.000.00 TL manevi tazminatına karar verilmesini talep ve dava etmiştir.

Mahkemece, alınan raporlar uyarınca davacıya ait ticari defterler üzerin-

de yapılan bilirkişi incelemesi neticesinde davacının maddi zararının ispatla-

namadığı davacının Sivas İlinde 2010-2011 yıllarında satış kaybı yaşamadığı,

aksine satışlarının arttığı gerekçesiyle maddi tazminat istemlerinin reddine

karar verilmiştir.

Mahkemece; dosyada mevcut deliller, iddia ve savunma gözönüne alınıp,

davalının eylemleri sebebiyle davacının her halükarda maddi zararının ola-

cağı, adalete uygun bir maddi tazminata hükmetmek gerekirken yazılı gerek-

çeyle bu istemin reddi doğru olmamış, kararın temyiz eden davacı yararına

bozulması gerekmiştir.”

Ancak tecavüz edenin tecavüz fiilinin, marka sahibinin satışlarının

artmasına olumlu bir katkısı mevcutsa

81

, hesaplanan miktardan uygun

bir bedelin indirilmesi gerekir.

bb. Tecavüz Edenin Elde Ettiği Kazanç

Yoksun kalınan kazancın hesaplanma yöntemlerinden bir diğerin-

de ise, mütecavizin hukuka aykırı eylemi neticesinde elde ettiği ka-

zanç, marka hakkı tecavüze uğrayanın yoksun kaldığı kazanç olarak

değerlendirilir. Burada amaç somut olarak ortaya çıkan zararın tazmi-

ni değil, marka hakkı sahibinin maruz kaldığı zararın adil bir biçimde

denkleştirilmesi olduğundan zarar miktarı dolaylı bir yoldan belirlen-

mektedir.

82

Bu yöntemin uygulanabilmesi için, zarar ile tecavüz ara-

sında uygun bir illiyet bağı olmalıdır. Bunun olmadığını ispat yükü

tecavüz edenin üzerindedir.

81

Örneğin beyaz eşya sektöründe tanınmış bir markanın, yerel bir ısıtıcı markasını

taklit ederek, kendi firmalarında bu taklit ısıtıcıları satması halinde, yerel marka-

nın hem marka değeri artıp hem de müşteri çevresi genişleyebilir. Böylece yerel

markalı malların sahibinin, tecavüze rağmen, hatta deyim yerindeyse tecavüz ve-

silesiyle satışlarında artış meydana gelebilir.

82

Uzunallı, s.395.