

127
TBB Dergisi 2018 (134)
Mutlu KAĞITCIOĞLU
yaklaşımının, rekabet konularında, özellikle rekabet otoritelerinin ye-
rinde soruşturmadaki yetkileri bakımından da uygulanabileceği ifade
edilmektedir.
27
Yine konu sadece bilgi ve belge verme bakımından değil, kolluk
denetiminde talep edilen diğer veriler yönünden, örneğin fiziksel
örneklerin alınması için de söz konusu olabilir. Anayasa Mahkeme-
si (AYM), somut norm denetimi yoluyla önüne gelen bir iptal dava-
sında, 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun
48. maddesinin 9. fıkrasında yer alan, “
Uyuşturucu veya uyarıcı madde-
lerin kullanılıp kullanılmadığı ya da alkolün kandaki miktarını tespit ama-
cıyla, kollukça teknik cihazlar kullanılmasını kabul etmeyen sürücülere 2000
Türk Lirası idarî para cezası verilir ve sürücü belgesi iki yıl süreyle geri alı-
nır.”
hükmünün
Anayasa’ya aykırı olmadığına oy çokluğuyla karar
vermiştir.
28
İtiraz gerekçesinde söz konusu idarî yaptırımın ölçülülük
ilkesine aykırılığı iddiası dile getirilmişse de, kararın karşı oy gerek-
çesinde susma hakkına yönelik de bir tartışma yapılmıştır. Belirtmek
gerekir ki kişiden fiziksel delil alınması hususu ceza hukuku bakımın-
dan da oldukça tartışmalı bir alandır.
29
İHAM, Saunders davasında ki-
şinin iradesinden bağımsız nitelik taşıyan kan, nefes, idrar örnekleri ve
DNA testi için vücut dokusu elde edilmesinin kendini suçlamaya zor-
lanma yasağını kapsamadığını ifade etmiştir. Ancak bir uyuşturucu
satıcısının yuttuğu hapların ortaya çıkarılması amacıyla, idarenin tıbbi
müdahale ile kişiyi zorla kusturmasını İHAS madde 6’ya oy çokluğuy-
la aykırı bulmuştur.
30
Mahkeme davada başvurucu aleyhine işkence
boyutuna ulaşan bir muamele ile elde edilen delilin, ispat niteliğine
bakmadan savunma hakkını ihlâl ettiği yorumunu yapmış ve Saun-
gısal denetime konu kararlarını İHAS m.6 bağlamında denetleyebileceği kanaa-
tindedir; Meltem Kutlu Gürsel, “Sermaye Piyasası Kurulu’nun Denetimi”,
Dokuz
Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi,
Prof. Dr. İrfan Baştuğ Armağanı, C.7,
2005, s.531.
27
Walter B.J. Van Overbeek, “The Right to Remain Silent in Competition Investiga-
tions: The Funke Decision of the Court of Human Rights Makes Revision of the
ECJ’s Case Law Necessary”,
European Competition Law Review
,
1994, 15(3), s.127-
133.
28
AYM, 02.10.2014, E.2014/65, K.2014/150, RG, 12.12.2014/29203. Yine AYM, “...sü-
rücü belgesi iki yıl süreyle geri alınır.” ibaresinin iptali talebini de oy çokluğuyla
reddetmiştir, 24.11.2014, E.2014/178, K.2014/178, RG, 04.03.2015/29285.
29
Tartışmalar için bkz. İtişgen, a.g.e., s.43.
30
Jalloh/Almanya, Başvuru No. 54810/00, 11.07.2006.