

128
Kurgudan Gerçekliğe Uzanan Bir Tartışma Alanı: Susma Hakkının İdare Hukukunda ...
ders kararına istisna getirmiştir.
31
İptale konu hükümde de idarî kol-
luğun denetimi esnasında teknik cihazı kullanmasının, Anayasa’nın
ilgili düzenlemesi gereğince, kişinin kendini suçlamama hakkını ihlâl
edebilecek nitelikte olduğunu söyleyebiliriz.
32
Karşı oy gerekçesinde-
ki açıklamalardan biri şöyledir:
“Denetim sonucunda suç işlemiş olduğu
ortaya çıkması muhtemel olan bir kişinin, kendisi aleyhine delil elde edilmesi-
ne iradi olarak katılma yükümlülüğü bulunmamaktadır. Kanun ile böyle bir
yükümlülük konulması veya yükümlülüğe uymayan kişinin idarî veya adlî
bir yaptırımla cezalandırılması da kendi aleyhine delil sunmaya zorlanmama
hakkına aykırılık teşkil edecektir.”.
Kanaatimizce
Anayasa madde 38’in
hiç kimsenin delil göstermeye zorlanamayacağı hükmü nedeniyle, söz
konusu idarî yaptırımların Anayasa’daki susma hakkına uygun düş-
mediğini belirtmek gerekmektedir.
3. Sentez: Bireysel Yarar ile Kamu Yararı Arasındaki
Denkleştirme ve İdarenin Yürüttüğü Faaliyetlerde Susma
Hakkının Uygulanabilirliği
İdarenin kolluk faaliyetlerini yerine getirmesinin ve ilgili yetkile-
rini kullanmasının bir sonucu olan idarî yaptırım gibi idarî işlemleri
uygulaması, bu kapsamdaki bilgi ve belgelere ulaşılmasını zorunlu
kılmaktadır. Kaldı ki, idarenin kanunun kendisine verdiği görev ve
yetkileri kullanmaması idarenin sorumluluğuna gidilmesini de gerek-
tirmektedir. İHAM, Allen kararında, ceza soruşturmasında zorlama
ile alınan bilgilerin kullanılmamasına ve ceza davasında susma hak-
kının kullanılmasına işaret ederek, kişinin malî durumu veya şirket
faaliyetleriyle ilgili bilgi vermeye zorlayıcı yetkilerin kullanılmasının
kendiliğinden yasaklanamayacağını belirtmiştir. Olayda da malvarlığı
bildiriminde bulunmayan başvurucu hakkında para cezası verilmesi,
başvurucu hakkında Funke kararında olduğu gibi verilmeyen belge-
ye dayanılarak bir ceza soruşturmasına uğrama ihtimali bulunmadığı
için, İHAS madde 6’ya aykırı olarak değerlendirilmemiştir.
33
Şu anda
31
Kararın eleştirisi için bkz. Ashworth, a.g.m., s.765 vd.
32
Ancak somut norm denetimine başvuran mahkemelerin itiraz gerekçelerinde be-
lirtildiği üzere, Karayolları Trafik Kanunu’nda düzenlenen diğer idarî yaptırımlar
gözetildiğinde, iptali talep edilen hükmün ölçüsüz ve orantısız bir yaptırım oldu-
ğu görülmektedir.
33
Funke kararına yönelik eleştiriler de öğretide dile getirilmiştir. Örneğin, Guy Stes-