

133
TBB Dergisi 2018 (134)
Mutlu KAĞITCIOĞLU
rında da belirtildiği gibi susma hakkı her durumda, hakkı kullanan
için mutlak bir koruma kalkanı oluşturmamaktadır. Kanaatimizce
Anayasa’nın 38. maddesinin 5. fıkrasında, susma hakkının kapsamına
ilişkin bir değişiklik yapılmadıkça ve/veya bu hakkın kullanılmasına
yönelik istisnalar getirilmedikçe,
42
idarî aşamada susma hakkının kul-
lanılamaması için hukukî bir neden kalmamaktadır. Susma hakkının
karşılığının zorlayıcı yaptırımlarla karşılandığı, bilhassa ilgili fiillerin
suç olarak kabul edildiği kanun hükümlerinin Anayasa’ya aykırılığı
yargısal başvurularda dile getirilmelidir.
4. Anayasa Mahkemesine Taşınan Bir Örnek: Vergi Usul
Kanunu’nun 359. Maddesinin Susma Hakkı Açısından
Değerlendirilmesi
213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun (VUK) 134. maddesi uyarınca,
ödenmesi gereken vergilerin doğruluğunu araştırmak, tespit etmek ve
sağlamak amacıyla yapılan vergi incelemelerinde susma hakkının uy-
gulanabilirliği meselesi, uygulamada sıklıkla gündeme gelen bir konu-
dur. Bu kapsamda VUK’un 359. maddesinin; defter, kayıt ve belgelerin
istenmesi ve bunların ibraz edilmemesi nedeniyle hapis cezasını ön-
görmesine yönelik düzenlemeleri, somut norm denetimi yoluyla AYM
önüne gelmiştir. Birçok değişikliğe uğrayan madde metninin mülga
düzenlemesine ilişkin olarak, VUK’un 359. maddesinin (a) bendinin
(2) sayılı alt bendinin
43
iptali talebinde, AYM kısaca; devlet ile vergi
42
Örneğin İspanya Anayasası, herkesin kendi aleyhine tanıklık etmeme, kendini
suçlu ilan etmeme ve masum olduguna inanma hakkı olduğunu belirlerken deva-
mında kanunla, aile ilişkileri veya meslek sırrı nedenleriyle, iddia edilen suçlar-
la ilgili ifade verme zorunluluğu olmayan hallerin belirleneceğini düzenlemiştir
(m.24/2).
43
Kanun’un ifadesiyle;
“Madde 359: a) Vergi Kanunlarına göre tutulan veya düzenlenen ve saklanma ve
ibraz mecburiyeti bulunan; (... )
2) Defter, kayıt ve belgeleri tahrif edenler veya gizleyenler (Varlığı noter tasdik
kayıtları veya sair suretlerle sabit olduğu halde, inceleme sırasında vergi incele-
mesine yetkili kimselere defter ve belgelerin ibraz edilmemesi gizleme demektir.)
veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenleyenler veya bu belgeleri kulla-
nanlar (Muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge, gerçek bir muamele veya duruma
dayanmakla birlikte bu muamele veya durumu mahiyet veya miktar itibariyle
gerçeğe aykırı şekilde yansıtan belgedir.)
Hakkında altı aydan üç yıla kadar hapis cezası hükmolunur.
Hükmolunan hapis cezasının para cezasına çevrilmesinde, hapis cezasının her bir
günü için sanayi sektöründe çalışan on altı yaşından büyük işçiler için hüküm ta-