

266
İstinaf Kanun Yolunda Kamu Düzeni Kavramı
3. Sebeple Bağlılık İlkesinin İstinası Olarak Bölge Adliye
Mahkemesinin Re’sen İnceleme Yapma Yetkisinin Kapsamı
Türk hukukunda istinaf mahkemesi kural olarak istinaf talebinde
bulunanın gösterdiği istinaf sebepleri ile bağlıdır. Bununla birlikte, is-
tinaf incelemesini yapan mahkeme kamu düzenine aykırılık gördüğü
takdirde bunu resen gözetecektir. Kamu düzenine aykırılık hallerinin
bölge adliye mahkemesince resen dikkate alınacak olması sebebiyle,
kamu düzenine aykırılık halinden ne anlaşılması gerektiği hususunun
tespiti önem taşımaktadır. Kavramın içinin doldurulmasında ve nele-
rin kamu düzeni sayıldığı konusunda doktrindeki görüşlerin yanında
yargısal içtihatlar da yol gösterici olacaktır. Bununla birlikte, bir hu-
kuka aykırılığın kamu düzeni kapsamında sayılıp sayılmayacağının
tespitinden daha öncelikli olan husus, istinafta resen dikkate alınacak
kamu düzeni kavramının sınırlarını belirlemektir. Bu kapsamda birin-
ci tercih, usûlî kamu düzeni kavramı ile yetinmek iken ikinci tercih,
temelinde kamu yararı düşüncesi yatan tüm maddi hukuka aykırılık
hallerini de kavram kapsamına almak olabilir.
Birinci görüşe göre istinafta, maddi hukuktaki kamu düzeni kav-
ramından farklı bir usulî kamu düzeni kavramı üzerinde durmak
gerekir. Kavramın maddi hukuktaki kadar geniş anlaşılması farklı sı-
kıntıların doğmasına sebep olacaktır. Maddi hukuktaki kamu düzeni
ölçütü tarafların üzerinde tasarruf edebileceği ve edemeyeceği konu-
lar ayrımı ile yakından ilgilidir. Tarafların üzerinde tasarruf edemedi-
ği tüm aykırılık halleri istinafta resen incelenecek olursa kamu düzeni
kavramına çok geniş bir içerik yüklenecek, böylelikle istinafın sınırlı
yargılama yapma amacı da aşılmış olacaktır. Ayrıca bölge adliye mah-
kemelerinin iş yükü artacak, temyiz ile istinafın ayrımı zaman zaman
güçleşebilecektir. Bahsedilen gerekçelerle, burada kamu düzenini usul
hukukunun emredici temel normlarına aykırılık hali olarak algılamak
gerekir. Devletin egemenlik yetkisini kullanım biçimi olan yargı erki-
nin işleyişini sağlamaya yönelik ve emredici biçimde kaleme alınmış
olan normlara aykırılık halleri istinafta re’sen incelenmelidir.
25
25
Konuralp, s.147-148; Süha Tanrıver, Haluk Konuralp’in Tebliği Değerlendirmesi,
Medeni Usul ve İcra-İflas Hukukçuları Toplantısı VI, Türkiye Barolar Birliği Ya-
yını, Ankara 2008, s.149. Yıldırım, da bölge adliye mahkemesinin resen inceleme
yapabileceği hallerin sınırlı tutulması gerektiği görüşündedir. İstinaf yargılama-
sında da, usul hukukunun genel kuralı olan hâkimin taraf dilekçesi (talebi) ile