

269
TBB Dergisi 2018 (134)
Sezin AKTEPE ARTIK
rekmektedir.
31
Bu da istinaf incelemesinin süresini uzatmaktadır. Ka-
nun koyucunun taraflar lehine getirdiği her ek koruma mekanizması
davanın uzaması sonucunu da doğurmaktadır.
32
Yine de ifade edilmelidir ki, kamu düzeni kavramının sınırlarının
daraltılmaması sayesinde istinaf uygulamasından sağlanacak fayda
çok daha büyük olacaktır. Zira yargılamanın amacı, maddi gerçeğin
tespiti ve böylelikle hukuki korunmanın sağlanmasıdır. Bu amaç doğ-
rultusunda istinaf kanun yolunda “yanlış kararın”, “kötü yargılama-
nın” düzeltilmesi hedeflenmektedir.
33
Bu yönüyle,
kanun yolu siste-
minin asli enstrümanı
34
olan istinaf, hukuk devleti ve adil yargılanma
hakkının gerçekleşmesine hizmet etmektedir. Kamu düzenine aykırı-
lık teşkil eden maddi hukuk hükümlerine aykırı uygulamalar resen
dikkate alındığında, ilk derece yargılamasındaki önemli hatalar telafi
edilmiş olacaktır.
Hemen ifade etmek gerekir ki, kamu düzeni kavramının sınırlarını
genişletmek ile kast edilen HMK’da kabul edilen sınırlı istinaf modeli-
nin genişletilmesi değildir. Kanun koyucunun istinafta sınırlı tahkikat
yapılması açısından getirmiş olduğu sınırlamalara uyulması gerektiği
hususu her türlü şüpheden uzaktır. Bu noktada uygulamadaki bir eği-
limden bahsetmek zorunluluğu doğmuştur. Bölge adliye mahkemeleri-
nin, aslında kamu düzeninden olmayan ve fakat mahkemece re’sen na-
zara alınabilecek halleri, m.355’teki istisna kapsamında değerlendirdiği
kararlara rastlanmaktadır. Örneğin, bir kararda hak düşürücü süreye
uyulup uyulmadığı meselesi ve muvazaa iddiası istinaf dilekçesinde
belirtilmemişse dahi kamu düzeni ile ilgili olmaları gerekçesiyle bölge
adliye mahkemesinin re’sen inceleme yetkisi kapsamında sayılmıştır.
35
Hâlbuki tüm emredici yasa kuralları aynı zamanda kamu düzenine
ilişkin olma özelliği taşımazlar. Emredici yasa kurallarının sadece bir
bölümü aynı zamanda kamu düzenine ilişkin olma özelliği taşırlar.
36
Kanundaki sınırlamalar, adil yargılama ile usul ekonomisi ilkesi
bakımından bir denge gözetilerek oluşturulmaya çalıştırılmıştır. Ka-
31
Budak/Karaaslan, s.347.
32
Yıldırım, İstinaf, s.2.
33
Konuralp, s.134.
34
Yıldırım, s.4.
35
Samsun BAM,
7.HD482/645, T.07.04.2017 (Budak/Karaaslan, s.347, dn.25).
36
Hatemi, s.39; Atakan, s.89.