

374
Türk Miras Hukukunda Denkleştirme
paylaşma kuralı ile denkleştirme kurumu tam da bu noktada birbirin-
den ayrılmaktadır.
Denkleştirme kurumu ile paylaştırma kuralı arasındaki fark bir
örnekle ifade edilebilir. Bir kimsenin elinde, kendisi ölünce terekesi
olacak bir miktar kitabı olsun. Bunların içinden bir kitabı, gerçekten
istifade etmesi gerektiğini düşünerek küçük çocuğuna versin. An-
cak bu kitabın verilmesi, değer itibariyle başka bir kitabın verilmesi
açısından fark oluşturmasın. Ayrıca paylaşımda da bu durum göz
önünde bulundurulsun. Böyle bir durumda miras paylaşım kuralı söz
konusudur. Ancak söz konusu kitap antika bir kitap olup, değerinin
yanında diğer kalan kitaplar cüzi bir değer ifade etseydi, o zaman bu
kitabın verilmesi artık paylaşım kuralı olarak nitelenmezdi. Bu du-
rum yerine göre, şayet ölümden sonra küçük çocuğun olması kararı
alındıysa bir vasiyet veya o anda teslim edildiyse bir bağışlama olabi-
lirdi. Bağışlama olması durumunda da artık denkleştirme söz konusu
olabilirdi.
84
Verilen örneğin de ortaya koyduğu üzere, paylaşım kuralı ölüm-
den sonra hüküm ifade etmek üzere miras bırakanın alelade bir
“bu
senin olsun, bu da senin olsun”
demesi iken; denkleştirmeye sebep du-
rumda miras bırakan sağlığında
“bundan sonra hep senin olsun”
amacı
taşımaksızın bir kazandırmada bulunmaktadır. Zira böyle bir amaç
taşısa ve bunu da bir şekilde belirtse idi denkleştirme olmaması yö-
nündeki iradesini ortaya koymuş olurdu. Ancak bir iradenin miras
paylaşım kuralı olup olmadığının sınırını çizmek her zaman bu şekil-
de kolay olmayabilir. Tereddüt hâlinde ise TMK m. 647/3’e göre irade
paylaşma kuralı sayılmalıdır.
Paylaşım kuralı ile denkleştirmenin ayrıldığı diğer bir nokta ola-
rak da mahiyetleri zikredilebilir. Nitekim miras bırakanın miras pay-
laşımına ilişkin irade ettiği kural, aynî bir etkiye sahip değildir.
85
Diğer
bir deyişle miras bırakanın bu tahsisi o eşyanın mülkiyetinin mirasçıya
84
Gerçi bu halde de miras bırakan kasten eşitsizliğe sebep olmakla aynı zaman-
da kazandırmanın alt soy için denkleştirmeye tabi olmayacağını da beyan etmiş
olmaktadır. O hâlde kazandırma denkleştirmeden kurtulmuş olacaktır. Ancak
burada dikkate sunulan nokta konunun denkleştirmeyi ilgilendiren bir mahiyet
kazanmış olmasıdır.
85
İmre-Erman, s. 482; Kocayusufpaşaoğlu, Miras Hukuku,
s. 703; İmre, s. 666; Sero-
zan-Engin, s. 646, 647; Öztan, Miras Hukuku, s. 491.