

389
TBB Dergisi 2018 (134)
Bedia GÜLEŞ
olmalıdır. Kanun koyucu denkleştirme hükümlerini düzenlerken, mi-
rasbırakanın altsoy için eşit davranma isteği içinde olacağını düşün-
müş, ancak diğer mirasçıları faraziyeden ayrı tutmuştur. İşte m. 672 de
bu doğrultuda uygulanmalıdır. Buna göre altsoya verilen kazandırma
hakkında mirasbırakan açıkça bunun miras payına denkleştirileceği
iradesinde bulunmuşsa (ya da böyle bir iradede bulunmasa bile ka-
rine olarak), bu irade mirasbırakanın altsoy mirasçısının miras payını
ölümünden önce vermek istediği olarak yorumlanır. Buna karşılık ve-
rilen kazandırma payı aşmışsa, mirasbırakan bunu önemsemeyip alt-
soy mirasçıda kalmasını istemiş olabilir. Ancak pay için denkleştirme
iradesi varsa veya varsayılıyorsa, büyük bir ihtimalle aşan kısmın da
denkleştirilmesini de ister. İşte bu yüzden kanun koyucu m. 672’de
mirasçıdan ispat istemiştir.
Altsoy dışındaki mirasçının durumu altsoy mirasçılarda olduğu
gibi değildir. Onlar, payına mahsuben verilenleri dahi ancak emredil-
mesi hâlinde denkleştirilmesi için terekeye verirler. Kazandırmanın
payı aşması durumunda altsoy dışındaki mirasçıdan sert bir ispat is-
temek ise miras bırakanın karine olarak “miras payına kadarını iste-
miyorum, ama aşan kısmı iade et” demesi şeklinde olağan hayat için
mümkün ama çok uç bir yoruma yol açar. Bu sebeple m. 672 altsoy
mirasçılara da aynı şekilde uygulanmalı ve lafzı gereği altsoy dışında-
ki mirasçıdan da ispat istenmelidir. Bu uygulama doğrudan kanunun
lâfzı gereğidir. Ancak ispat konusunda hâkim altsoy dışındaki miras-
çının miras payına kadarki kısım için var olan ya da varsayılan irade-
leri de göz önünde bulundurmalıdır.
TMK m. 669’un aksine m. 672’de, kazandırmanın denkleştirmeye
tâbi olması yönündeki iradenin açık olmasının gerekmediği ifade edil-
mektedir.
142
Nihayet altsoy dışındaki mirasçılara verilen olağan hediyeler ve
yapılan evlenme giderleri TMK m. 675 gereği denkleştirmeye tâbi de-
ğildir. Olağan hediye ile kastedilen büyük bir ayrıcalık sunma duru-
mu olmayıp, doğum, evlenme, başarı elde edilmesi gibi durumlarda
verilen değerlerdir.
143
Hediyenin olağan olup olmadığını belirlemede
142
Gönensay-Birsen, s. 351; Eren, “Mirasta İade” (ikinci bölüm), s. 730; Dural-Öz, s.
342; İmre-Erman, s. 530; İmre, s. 753; Tüfek, s. 282.
143
Eren, “Mirasta İade” (ikinci bölüm), s.735; Kocayusufpaşaoğlu, Miras Hukuku,
s.