Previous Page  394 / 705 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 394 / 705 Next Page
Page Background

393

TBB Dergisi 2018 (134)

Bedia GÜLEŞ

kadar kız evlada verilen eşyalar ile bütünleşse de, m. 669’un kullandığı

“altsoy” ibaresi gereği erkek çocuk evlenirken ona verilen eşyalar da

çeyiz kavramı içinde incelenmektedir.

159

Çeyiz kavramına evin döşenmesine yarayan her türlü taşınır eşya

dâhil olduğu gibi taşınmaz mal ve bu eşyaların alınması için verilmiş

para da çeyiz olarak değerlendirilir.

160

Kız evladın sadece şahsen kulla-

nımına yarayan birtakım eşyaların da çeyiz olduğu ifade edilmiştir.

161

Altsoya verilen değerin çeyiz olarak nitelendirilmesinde bakılan ölçüt,

eşyanın ev kurulmasında kullanılıyor olmasıdır.

162

Dolayısıyla verilen

eşyanın altsoyun yeni bir ev kurmasında kullanması amacıyla verilme-

si yeterli olup, altsoyun daha sonra evlenmemesi, eşyanın evlenmeden

sonra verilmiş olması veya evlenilecek kişi belirlenmeden verilmesi, o

eşyanın çeyiz olarak nitelenmesini engellemez.

163

Bekâr altsoya kullan-

ması için verilenler çeyiz sayılmaz.

164

Ev kurma amacı dışında yapılan harcamalar ile altsoya geleneğe

uygun olarak takılan takılar, düğün masrafları çeyiz sayılmaz.

165

Bu

durum bir yandan bu tür kalemlerin ev kurma amacına tahsis edil-

memesinden kaynaklanırken, diğer yandan da açık olarak TMK m.

675’in olağan hediyelerle evlenme giderlerini denkleştirme dışında

tutmuş olmasına dayanmaktadır. Yine TMK m. 675/2’ye göre

“Alt-

soy hısımlarının evlenmelerinde, alışılmış ölçüler içinde yapılan çeyiz gi-

derleri hakkında denkleştirmeye tabi tutmama arzusunun bulunduğu asıl-

dır”.

TMK m. 669/2 ile m. 675/2 bir arada değerlendirildiğinde, m.

159

Turanboy, s. 72; Dural-Öz, s. 335; Antalya-Sağlam, s. 456; Özuğur, s. 405; Günay,

Mirasta Denkleştirme (İade) Davası ile Miras Sebebiyle İstihkak Davası, s. 83;

Tüfek, s. 258; İnan-Ertaş-Albaş, s. 569; Aydın-Ünver,

s.116. Bununla birlikte dokt-

rinde, sadece kız evlada ev kurması amacıyla verilenlerin çeyiz olarak adlandırı-

lacağına dair görüş de mevcuttur, İmre, s. 748; İmre-Erman, s. 527.

160

Kocayusufpaşaoğlu, Miras Hukuku,

s. 471; Turanboy, s. 72;

Dural-Öz, s. 335;

Antalya-Sağlam, s. 456; Baygın, s. 106; Özuğur, s. 405; İmre, s. 748; İmre-Erman,

s. 527; Günay, Mirasta Denkleştirme (İade) Davası ile Miras Sebebiyle İstihkak

Davası, s. 83. Alacak hakkı devrinin de çeyiz kavramı içinde değerlendirilebilece-

ğine dair, Kocayusufpaşaoğlu, Miras Hukuku,

s. 471.

161

Kocayusufpaşaoğlu, Miras Hukuku,

s. 470, 471.

162

Dural-Öz, s. 335; Baygın, s. 106; Aydın-Ünver,

s. 117.

163

Dural-Öz, s. 335.

164

Dural-Öz, s. 335.

165

Turanboy, s. 73; Dural-Öz, s. 335; Eren, “Mirasta İade” (ikinci bölüm), s. 727; Gü-

nay, Mirasta Denkleştirme (İade) Davası ile Miras Sebebiyle İstihkak Davası, s.

83; Tüfek, s. 258;

İmre, s. 748;

İmre-Erman, s. 527.