

400
Türk Miras Hukukunda Denkleştirme
miras bırakanın oğluna gezmesi için verdiği otomobil de
194
mirasbıra-
kanın iradesi sonucu denkleştirmeye tâbi olur. Dolayısıyla diğer mad-
delerin kapsamına girmediği sürece her türlü karşılıksız kazandırma
m. 669/2’ye göre denkleştirmeye tâbi olmalıdır.
Benzeri kazandırmalar kavramına örnek olarak, doktrinde tar-
tışmalı olmakla birlikte bağışlama, ahlaki bir yükümlülüğün yerine
getirilmesi amacı ile ya da kanunî bir yükümlülüğü yerine getirmek
üzere yapılan kazandırmalar, iş gücünün karşılıksız verilmesi, bir hak-
kın veya eşyanın kullanma ve/veya yararlanma hakkının karşılıksız
devri, irat şeklinde yapılan bakım ve yardım masrafları, hayat sigorta-
sında sigorta alım bedelinin altsoya ödenmesi hâlleri verilmektedir.
195
Sayılan bu kazandırmalardan bağışlama denkleştirmeye tâbi olmama-
lıdır
196
. Zira bağışlamada bağışlayanın gayesi, bundan böyle söz ko-
nusu eşyanın bağışladığı kimsenin olmasıdır. Kabulünden sonra da
bağışlama bir sözleşme olduğundan tek taraflı olarak ortadan kaldırı-
lamaz. Baştan miras payına mahsuben verildiği belirtilen bir kazandır-
ma ise zaten bağışlama değildir. Yine ahlaki bir yükümlülüğün yerine
getirilmesi, kanunî bir yükümlülüğü yerine getirmek üzere yapılan
kazandırmalar ve iş gücünün karşılıksız verilmesi de toplumumuzun
genel manevî yapısı gereği karşılığında bir şey alınacağı beklenmeden
yapılan kazandırmalardır. Dolayısıyla kural olarak bunlar da denkleş-
tirmeye tâbi tutulmamalıdır.
İstisnaî bazı durumlarda ahlaki ya da kanunî yükümlülüğün ye-
rine getirilmesi sebebiyle verilenler de denkleştirmeye tâbi olabilir.
Örneğin mirasbırakan sağlığında sahip olduğu taşınmazları altsoyları
arasında paylaştırmış, her ne kadar belirtmesi gerekmese de bu taşın-
mazları miras paylarına mahsuben verdiğini söylemiş olsun. Ancak
bir çocuğuna verdiği taşınmaz miktar olarak daha az olsun. Payların
eşitliğini sağlamak için de miras bırakan, daha az verdiği bu çocuğu-
na, taşınmazın üzerine yaptığı evde usta olarak çalışacağını söylesin.
Bu durumda pay eşitliğini sağlamak açıkça belli olduğundan, verilen
emek denkleştirmeye tâbi olmalıdır. Bir hakkın veya eşyanın kullanma
194
Kocayusufpaşaoğlu, Miras Hukuku,
s. 472.
195
Söz konusu kazandırmalar ve bunların denkleştirmeye tabi kazandırma olup ola-
mayacakları yönündeki fikirler için bkz. Turan Başara,
s. 108 vd., sadece bağışla-
ma hakkındaki görüşler için bkz. Turanboy, s. 77, 78.
196
Bkz. III, A).