

404
Türk Miras Hukukunda Denkleştirme
koşullara göre kendilerinden beklenebilecek ölçüde olmak üzere, eğitimi sona
erinceye kadar çocuğa bakmakla yükümlüdür”.
Bu hükümlere göre kanun
koyucu ana – babayı zaten çocuğun bakımı ve bu arada eğitim – öğ-
retim masraflarının karşılanması ile yükümlü kılmıştır. Ancak bu yü-
kümlülüğün yerine getirilmesi esnasında bir çocuk için diğeri aleyhine
daha fazla masraf yapılmış olabilir. Örneğin bir çocuk devlet okulun-
da okutulurken, diğerinin eğitim ve öğretimi ilk eğitiminden başla-
yarak özel okullarda, daha lüks ve geniş imkânlarla yapılmış olabilir.
İşte asıl bu durumda eşitsizlik doğmuş olacaktır. Dolayısıyla böylesi
büyük farklılıkların, mirasbırakanın sosyal ve ekonomik durumu, ye-
rel âdetler, çocuğun gördüğü eğitime yatkınlığı ve bu yüzden eğitimin
zorlama olup olmadığı gibi durumlar da değerlendirilerek, masrafın
denkleştirmeye tâbi olup olmadığı belirlenmelidir. Yoksa iki çocuğu
olan bir kimsenin, onların eğitimi adına yaptığı olağan masraflar tabî
ki denkleştirmeye tâbi olmamalıdır.
Mirasbırakan olağan eğitim ve öğretim masraflarını aşan kısmın
denkleştirmeden muaf tutulması öngörebilir ve bir görüşe
213
göre bu-
nun TMK m. 669/2’nin aksine açık bir irade beyanı olmasına gerek
yoktur. Diğer görüş
214
ise m. 669/2’de aranan açıklık şartının bura-
da da olması gerektiğini beyan etmektedir. Bu yöndeki irade beya-
nının açık olması aranmamalıdır. Zira her şeyden önce m. 674’te m.
669/2’deki gibi bir açıklık şartı bulunmamaktadır. Diğer yandan amaç
kardeşler arası eşitliği sağlamak ise sırf bu yöndeki irade beyanı açık
değil diye kanun böyle bir şart aramamışken eşitlik bozulmamalıdır.
Ancak denkleştirmeye tâbi miktar eğitim ve öğretim masrafının tümü
değil, sadece olağan miktarı aşan kısım olur.
215
Son olarak değinilmesi gerekir ki kanun koyucu ölüm anında he-
nüz eğitim ve öğretimini tamamlamamış çocuklar ile engelliliği bulu-
nan çocuklar için de bir düzenleme yapmış bulunmaktadır. Buna göre
213
Eren, “Mirasta İade” (ikinci bölüm), s. 734;
Şener, İlmi Açıklama ve Kazai İçti-
hatlarla Mirasta, Tenkis, İade, İstihkak, s. 128;
Şener, Miras Hukuku, s. 645. Bu
yöndeki görüşler için bkz. Kocayusufpaşaoğlu, Miras Hukuku,
s. 477.
214
İmre, s. 765 (Bununla beraber İmre
-
Erman
alışılmış ölçüde kalan öğretim mas-
raflarının miras bırakan tarafından denkleştirmeye tabi tutulabileceğini ve buna
dair beyanın da açık olmasının gerekmediğini belirtmektedir, s. 535; aynı yönde
Tüfek, s. 264);
Günay, Mirasta Denkleştirme (İade) Davası ile Miras Sebebiyle
İstihkak Davası, s. 91; Berki Ş., s. 224; Özuğur, s. 406.
215
Dural-Öz, s. 340; Özuğur, s. 406.