

409
TBB Dergisi 2018 (134)
Bedia GÜLEŞ
bb) Altsoy Dışındaki Mirasçılar
Altsoy dışındaki mirasçılar kavramına, miras bırakanın altsoyu
dışındaki ana – baba zümresi, onlar mirasçı olamıyorlarsa büyük ana
– baba zümresi ve bunlar ile altsoyla birlikte mirasçı olabilen eş dâhil
olmaktadır.
232
Bu mirasçılar hakkındaki karine, aldıkları karşılıksız ka-
zandırmaları denkleştirme için terekeye iade etmeyecekleri yönünde
olup, iade etmeleri mirasbırakanın bu yöndeki iradesine bağlıdır.
233
İradenin açık olmasına gerek olmadığını savunan bir görüş
234
olduğu
gibi, açık olması gerektiğini beyan eden görüş
235
de mevcuttur. Ancak
irade beyanı bir şekle tâbi değildir.
236
Devlet ve eş de altsoy dışındaki kanunî mirasçılar arasında yer al-
masına rağmen onları farklı bir başlık altında belirtmektedir.
aaa) Eş
Eşin denkleştirmede alacaklı veya borçlu olup olmadığı konusu
doktrinde tartışmalıdır. Tartışma daha çok sağ kalan eşin altsoy karşı-
sında denkleştirme alacaklısı olup olmadığı noktasında kilitlenmekte-
dir.
237
Bu doğrultuda eşin altsoy dışındaki mirasçılarla birlikte mirasçı
olması durumunda, konunun zorluk arz etmediği, zira bu mirasçıların
zaten karine olarak denkleştirme yükümlüsü olmadıkları beyan edil-
232
Dural-Öz, s. 323; Turan Başara, s. 181; Günay, Mirasta Denkleştirme (İade) Dava-
sı ile Miras Sebebiyle İstihkak Davası,
s. 86; Kocayusufpaşaoğlu, Miras Hukuku,
s. 446; Turanboy, s. 41; Antalya-Sağlam, s. 453; Özuğur, s. 401; İmre-Erman, s. 520;
Köprülü, s. 412, 413; İmre-Erman, s. 521.
233
Dural-Öz, s. 323; Günay, Mirasta Denkleştirme (İade) Davası ile Miras Sebebiyle
İstihkak Davası,
s. 88;
Eren, “Mirasta İade” (birinci bölüm), s. 345;
İmre, s. 736;
Kocayusufpaşaoğlu, Miras Hukuku,
s. 444, 446; Şener, Miras Hukuku, s. 635;
İm-
re-Erman, s. 520; Şener, İlmi Açıklama ve Kazai İçtihatlarla Mirasta, Tenkis, İade,
İstihkak, s. 119; Turanboy, s. 41; Berki A. H., s. 296; Özuğur, s. 401; Antalya-Sağ-
lam, s. 453; Tüfek, s. 243; İnan-Ertaş-Albaş, s. 571; Köprülü, s. 413.
234
İmre, s. 736; Eren, “Mirasta İade” (birinci bölüm), s. 345; Turanboy, s. 42; Gönen-
say-Birsen, s. 346; Berki A. H., s. 296; Tüfek, s. 244.
235
Günay, Mirasta Denkleştirme (İade) Davası ile Miras Sebebiyle İstihkak Davası,
s. 88. Bununla beraber miras bırakanın denkleştirmeyi emreden veya yasaklayan
beyanının hepsini bir tutup, hangi mirasçı olursa olsun, beyanın açık olması ge-
rektiğini söyleyen bir görüş de mevcuttur, Dural-Öz, s. 330, 331.
236
Kocayusufpaşaoğlu, Miras Hukuku, s. 455; Özuğur, s. 401; Dural-Öz, s. 329; Eren,
“Mirasta İade” (birinci bölüm), s. 345;
İmre, s. 736;
İmre-Erman, s. 520; Turanboy,
s. 42; Antalya-Sağlam, s. 453. Bu yöndeki görüşler için bkz. Dural-Öz, s. 324.
237
Dural-Öz, s. 328.